Kan man brandsikre synlige loftsbjælker med brandhæmmende maling

Jeg har pillet pudset loft og forskalling ned i stuen i vores hus fra 1900. Første sal er opvarmet.
Der var intet lerindskud imellem forskalling og gulvbrædder på første sal, men blot et tomrum på 16 cm.
Planen er at lægge 50mm rockwool, 25 mm. ru forskalling, 2 lag gips, og efterlade 5,5 cm. synligt af loftsbjælkerne (16 * 16), som vi vil male hvide.
Men en bekendt har gjort opmærksom på, at synlige loftsbjælker ikke sikrer tilstrækkelig brandsikring/branddrøjning.
Lidt googling giver indtrykket af at han har ret, men imod det står fx at Bolius i en stråd om samme løsning i en kælder skiver: "Bjælken i sig selv behøver ikke gips, da den er i sig selv er brandmodstandsdygtig i over 60 minutter.".
Samtidig er der jo masser af huse til salg, hvor man kan se der er synlige loftsbjælker på samme måde, som jeg vil lave dem.
Hvad er rigtigt og forkert mht. brandsikring?

Hvis det er nødvendigt, kan man så gøre bjælken tilstrækkeligt branddrøj ved at male den med brandhæmmende maling ?
(hvis man eller kan få fat i det )

Jeg har pillet pudset loft og forskalling ned i... Vis hele indlægget
13 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Nej, du tager ikke fejl, hanebånd indgår i den bærende del af konstruktionen.
Okay, men det gør spærfodden så også, som jo er bjælkelag for gulvet på 1.salen....
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også