Lave trappe, hvilket trin/stigning vill du vælge?

Hej LDS'ere

Jeg skal til at bygge en kvart svings trappe, og jeg har fundet et program der kan en masse alt fra 3D til undskærings mål.

Nå men med den størrelse og den højde jeg skal have kan jeg vælge imellem:

1.14 trin - trinhøjde 18,86cm og trinbredde 21,38cm = trappe check mål 59,10 
2. 13 trin - trinhøjde 20,31cm og trinbredde 23,16cm  = trappe check mål 63,78

Igen af dem er jo indenfor trappe checkmål 61-63 :/

Jeg hælder mest til 2'eren, hvad siger I andre? Jeg har ingen erfaring med at bygge trapper og har derfor svært ved at danne mig et indtryk af forskellen

Mvh

Morten

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
hvad hedder det program ? står nemlig også over for at skal til at lave en trappe
Det kommer an på om der er mindre børn i huset, er der ikke det ville jeg vælge nummer 2.
Den er lidt høj i stigning, men til gengælde en bedre brede på trinnet, hvor imod nummer 1. måske er lige i underkanten med trin størrelsen.
Programmet er Stair designer.

Ok, så tagerjeg 2'eren Rene tak for indput, ingen små børn her, kun et stort legebarn

Mvh

Morten

Programmet er Stair designer.

Ok, så tager jeg 2'eren Rene tak for indput, ingen små børn her, kun et stort legebarn

Mvh

Morten

Det ville jeg ikke. Tage nr. 2!

Fordi 18 cm er den helt rigtige STIGNING til en alm. indvendig trappe mellem etager!

Og så skal man, vi og Juel huske på at det du betegner som trinbredden er GRUNDEN, altså den vandrette afstand fra forkant af trin.
(TRINBREDDEN skal være bredere og du kan for så vidt lave den en½ meter hvis du har lyst!)

Så er der chekmålet på 59,10 (cm). Som jeg ikke ved hvor du har fået henne.
For du kan jo bare vælge en lidt bredere GRUND.
Ved en grund på 23 cm opnås 61cm og 25 cm 63 cm. Iflg. trappeformelen!!!
Hvis trappeformelens værdi er f.eks. 59 cm er det udtryk for en kort skridtlængde. De 63 cm en lidt længere ditto!
(tilføj selv det ønske decimalantal! :o))))

Det er vel osse soleklart at ved 14 trin bliver trappens totale vandrette mål større end ved 13 trin!
Altså trappen fylder mere! Osse i forhold til frihøjden under etageadskillelsen. (For nu at skære det ud i (bølge)pap! .o)
Annonce
""Det er vel osse soleklart at ved 14 trin bliver trappens totale vandrette mål større end ved 13 trin!
Altså trappen fylder mere! Osse i forhold til frihøjden under etageadskillelsen. (For nu at skære det ud i (bølge)pap! .o)""

Fordi du skal tage udgangspunkt i TRAPPEFORMELEN.

Hvis du tager udgangspunkt i 62 cm!

1. 14 stigninger = 13 grunde = en trappelængde på 312 cm (+ bredde af udtrin)
2. 13 stigninger = 12 grunde = en trappelængde på 264 cm (+ bredde af udtrin)

Hvis jeg ellers har regnet rigtigt! :o)
Skrevet af Sitting Bull på 01 apr 2013 14:05
""Det er vel osse soleklart at ved 14 trin bliver trappens totale vandrette mål større end ved 13 trin!
Altså trappen fylder mere! Osse i forhold til frihøjden under etageadskillelsen. (For nu at skære det ud i (bølge)pap! .o)""


Nej det er da ikke soleklart Fordi jeg kan da lave en trappe på 4trin med samme længde som en med 14 trin, så bliver trinhøjden og bredden bare MEGET større!
De to forslag som jeg skrev, er jo netop fordi jeg har en fast længde, som krappen kan være (er btw. en kvartsvings trappe). Og når længden er fast, så kan jeg jo kun skrue på trinhøjde/dybte

Mvh

Morten

OK.

En hø/ænsestige kaldes det så! :o)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis