Ovenlysvinduer - kan guld købes for dyrt?

Hejsa,

Jeg står og skal udskifte 4 stks.ovenlysvinduer med nogle nye friske. Udgangspunktet er selvfølgelig Velux men efter lidt research har jeg fundet frem til at der rent faktisk findes nogle andre alternativer på markedet som efter sigende også skulle være ganske fine.

Velux er jo det mest kendte herhjemme og mange sværger til dem, men jeg synes 25.000 kr. for fire vinduer er i overkanten når jeg kan få Fakro til 15.000-20.000 kr. Derudover findes der jo også Rooflite som skulle være et Velux produkt.

Med til historien hører at jeg har læst forskellige steder på både danske og engelske fora at Fakro er ganske fin kvalitet, men hvad synes I? Er det værd at spendere op til 10.000 kr mere for 4 Velux eller ville I gå efter Fakro eller Rooflite og spare pengene (som jo kan bruges til andre husprojekter).

22 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvorfor vil du skifte ovenlysvinduerne. Hvor gamle er de?
Jeg ville i hvert fald ikke vælge fakro til mig eget hus, kan godt være Velux tagvinduer koster lidt mere, men det mere får man også i kvalitet og levetid, hvilket dine næsten 40 år gamle velux vinduer er klart bevis for.

Rooflite er den gamle generation af velux vinduer, der bare bliver solgt under andet navn, så har er sikkert lidt tryghed i at få reservedele i fremtiden, hvor jeg ikke tror du skal forvente at få dele til fakro om 20-25 år, som du er garanteret med velux.

Andet alternativ kunne være Roto ovenlys vinduer fra Tacodan, her virker kvaliteten faktisk rimelig høj, og syntes de er sluppet ret godt fra nogle af deres løsning.

Men er ikke i tvivl om at Velux produkterne er den bedste kvalitet man kan få inden for ovenlys produkter.
Tak for dit svar Koludabyg!!!

Roto fra Tacodan havde jeg ikke kendskab til, men ser da ud til at være en mulighed med Model 8 da jeg skal bruge redningsåbninger. Kigger lige nærmere på disse TAK! Ved du noget om hvad priserne ligger sådan ca. på disse vinduer?

Mht. Fakro, hvorfor ville du ikke såtte op i dit eget hus, har du haft dårlige erfaringer med dem? Der er mange som taler rigtig godt om dem både herhjemme og i udlandet som et reelt alternativ til Velux. Derudover er de vist nok en stor spiller på det europæiske marked, så mon ikke de også eksisterer om 20-25 år?
Hej igen Koludabyg,

Prøvde lige at researche lidt om Roto, det er lidt begrænset men fandt dette indlæg fra 2004 på byggeri.dk's debatforum En tidligere Velux ansat taler for Fakro men anbefaler ikke Roto. Der kan selvfølgelig være sket meget siden 2004

tagvinduer Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej!!
Jeg ville blot lige forhøre mig om der skulle være nogen herinde der har erfaring med 2 andre mærker inden for tagvinduer end velux. Dem jeg har fundet frem til hedder henholdsvis RoofLITE (forhandles via KIPA ) og CLAUS ( forhandles via JNA ).
Hvis nogen ved noget om disse billigere alternativer til velux vil jeg meget gerne høre fra Jer. På forhånd tak

Jesper Larsen, Nexø (29-03-2004)
Svar:
RoofLite er også et VELUX produkt, hvor man er gået på kompromis med kvaliteten. Ikke at det er et dårligt produkt, men der er flere knaster i træet og der er sparet på finishen.

Af andre velkendte producenter kan nævnes Fakro og Roto. De er dog ikke så store herhjemme. Jeg har dog set at der er flere som er begyndt at forhandle Roto herhjemme.

Christian, Odense (29-03-2004)
Svar:
Roto er ikke et godt alternativ til VELUX - kvaliteten er for ringe (jeg har arbejdet for VELUX og her dermed indgående kendskab til deres konkurrenter). Roto tilbyder også PVC-tagvinduer, men dem kender jeg ikke meget til.
Vil hellere anbefale Fakro, som er en polsk efterligning af VELUX-vinduerne. De er med fremme hvad angår k-værdi, træets fremtoning og ventilationsmuligheder. Jeg har ikke set Fakro i Danmark, men de forhandles i hvert fald i Tyskland.
Man kan også - eller kunne i hvert fald indtil 2000 - få vinduer fra Okpol og Brass. Jeg ved dog ikke om disse forhandles i Danmark.

Mia, Østerbro (22-04-2004)
Annonce
Jep, meget er sket siden, og har kun set Roto´s PVC vindue, som ser rigtig godt ud i opbygningen, deres trævinduer har jeg ikke set, men kan forstille mig det også er ændret siden 2004 som den tråd er fra, er det bare nogenlunde opbygget som deres PCV fra 2012 som jeg så, så kan jeg kun sige det er fuldt ud på højde med Fakro.

Fakro har jeg dog kendskab til, og ville jeg på ingen måde vælge frem for velux, også selv velux måske er 1000,- dyrere pr. vindue.
Både finish, beslag og inddækning er slet ikke samme kvalitet som Velux.

Men som nævnt, så kan Rooflite anbefales frem for andre billigere alternativer, hvis man ikke vil betale de ekstra for Velux vinduer.

Roto kan bla. ses hos DVcenter som har afdeling her i Gørlev og Roskilde, så kan du jo evt. selv se produktet an inden en beslutning omkring køb.
Det skal måske tilføjes at et er listepriser - noget andet er faktiske handelspriser!

Om det stiller Velux værre eller bedre ved jeg ikke.

Men i hvert fald bør man ikke give "fuld" pris for 4 stk. vinduer komplet med inddækninger og lysninger!
Tak for jeres inputs! Synes ikke det er nogen nem beslutning :-)

Jeg tror jeg vil prøve at køre til Roskilde og se udstillingen hos DVcenter, skal også lige se Fakro og Rooflite.

Mht. priserne, så er det faktisk ikke kun listepriser jeg refererer til. Jeg har indhentet nogle forskellige tilbud på Velux og Fakro. Velux ligger på 24./25.000 og Fakro for 15./19.000 kr.
Lige umiddelbart lyder det ikke som om du har forhandlet nok om priserne.
Jeg købte f.eks. sidste sommer 6 velux M08 (5 vippe og et tophængt til redningsåbning) incl. indbygningspakker (uden indvendigt såsom dampspærrekrave/lysning) samt 3 makiser. Prisen var ca. 28.500.....

Blev dog købt sammen med rationel vinduer til ca 25.000 så det kan jo også have betydning ved forhandlingen...
Hmm jeg var lige nede i et par byggemarkeder igår og fik et tilbød fra Stark som lød på 3 stks GPU MK08 og 1 stk. GGU MK04 med inddækninger for 19.430 kr. Inkl. Moms. Kan det gøres billigere?

Et par steder begyndte de at tale om Keylite, er der nogen der kender til dem? Det ser ihvertfald fint ud i deres katalog 😀
Der er yderligere 12 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis