Mega farligt tavle spørgsmål...

Hej alle LDS'ere

Ja, som emnet siger, har jeg et spørgsmål om den "farlige" el tavle.
Vi er flyttet i et nyt gammelt hus, som en elektrikker har haft før os.

Det har resulteret i hvad man vist vil kalde en "spændende" tavleopsætning - som dog er dømt lovlig til el-eftersyn.

Mit spørgsmål er af rent forståelsesmæssig karakter, så jeg ikke er helt på herrens mark, når elektrikkeren kommer og bilder mig noget ind.

Nuvel, jeg har følgende spørgsmål:

Som tavlen er sat op nu, kommer hovedledningen ind til en TYTAN 63A 3p+N gruppeafbryder. Den går herfra til en underlig boks, som vist er en lyn sikring? Kan ikke huske hvad der står på den...
Herfra går den op til 2 stk 40A HPFI relæer samt et 16A HPFI relæ.
Det er pænt meget for sådan et standard parcelhus på 135m2....

Spørgsmål 1: Er der nogen regler for hvor mange HPFI relæer man må have koblet ind?
Den sammenlagte strøm for de 3 relæer overstiger jo gruppeafbryderens 63A (hvis det har nogen betydning?)
Kunne en usmart Elektrikker bare montere 8 HPFI relæer?

Spørgsmål 2: Skal der ikke være en hvis overensstemmelse imellem gruppeafbryderens 63A og så mængden/antallet af sikringsgrupper?
Her tænker jeg også på det samlede A for hele tavlen skal vel holde sig under de 63A?

Den kære tidligere beboer havde nemlig i sin installation, intet mindre end 4 x 3p+N grupper og 11 x 1p+N grupper....
Så er man vist også dækket ind

Spørgsmål 3: hvordan beregnet man den samlede A mængde for tavlen?
Både for 3p + N og 1p+N

Jeg vil gerne forstå hvad min elektrikker siger, og kunne følge med når han påstår at alt er i den skønneste orden, og det skam er helt normalt med 11 grupper til 230V...

Håber i kan hjælpe lidt forståelsen!

På forhånd tak for hjælpen.

Med venlig hilsen
Jesper

Parcelist med udpræget behov for at lave det selv - af økonomiske grunde!
15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Selvom den første afbryder er en Tytan 63A, kan sikringerne sagtens være på fx 25A. 63A maks på den sikring der kan være i skufferne... Han har nok placeret den for nemt at kunne afbryde strømmen til hele tavlen ved arbejde på den, fremfor at skulle ud til mastesikringerne...

Du kan montere alle de HPFI relæer du vil. Det er praktisk at have sin installation fordelt på flere, fx en separat til køl- og fryseskab og en til den udvendige belysning.

Den samlede størrelse på alle gruppe afbrydere, har ikke noget at gøre med hvor store sikringer der skal være i din Tytan. Du vil aldrig trække så meget strøm. Din mastesikringer sætter jo begrænsningen :-)

Og i princippet er det lige meget hvad der ligger af sikringer i din Tytan, den er helt sikkert kun opsat for at kunne afbryde strømmen til tavlen ved arbejde på den...

Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Der må være alle de hpfi relæer, der skal være, de belaster jo ikke installationen.


Det er jo smart med flere hpfi  relæer, så er hele hytten jo ikke mørklagt på en gang, hvis der er en overgang...

Jeg har da 2 hpfi'er i min installation..
Uden at have set vidunderet :-)

1. Den TYTAN der er brugt er der nok ikek sat 63A i, der kan sættes mindre sikring i, 63A er max størrelse- Og du kan ikke bare "ligge" de 3 HPFI relære sammen det er uden betydning. Her hjemme har jeg f.eks et HPFI til min garage og et til resten af huset. nogen vælger at sætte et HPFI+GR afbr op til fryser o.lign, så ikke noget forkert der som sådan. Er det denne der er monteret http://www.greenline.dk/Tavlemateriel-9/Servodan-Tytan-222/Gruppeafbryder-20-63A-7201

2. Igen tvivler jeg på at der er sikringer på 63A i den forsikring/Tariff. Og igen behøver der ikke være nogen overensstemmelse med antal gr, her i pastoratet mener jeg vi f.eks har 25A/35A ude i masten, nogen steder er der kun 16A. Jeg har 4 lysgrupper og 3 3P+N. Husk på at det er meget usandsyndeligt at du har max belastning på alle grupp epå samme tid.

11 lys grupper er nok til den gode side, hvor imod 4 4P+N ikke er helt ved siden af.

Det der må være spørgsmålet her. Hvad er tavlen dømt ude på, er den monteret forkert mangler der jord ledninger, er der ingen opmærkning eller som det mest sandsynlige manglende beregning af tavlen oh dokumentation på samme.
jeg er enig med de andres kommentarer

men har da lige en tilæægs info, TYTAN sikringen sidder som for sikring til din transientbeskyttelse (lynsikring), så i tilfælde af en tensient i nettet kortslutter transienteskyttelsen til jord og ikke til din installation, og for at spare på sikring i mast eller "gravsten" sidder der en for sikring som med garanti er mindre end din sikring ude.

men ellers lyder det som om tidligere ejer har haft adgang til billigt elmateriel og jeg kunne da godt tænke mig at ha den tavlekonfiguration du har

mvh

Gert Møller

ja det kan laves :-

Mange tak for jeres svar!

Det skal lige siges at installationen er godkendt til el-eftersyn, så den er IKKE dømt ude (det fik jeg nok ikke helt skåret ud i pap )

Men installationen fik dog nogle anmærkninger på at den ikke var dokumenteret - og med SÅ mange grupper, er det pænt svært at hitte ud af hvad der er til hvad!
Noget som den elektrikker jeg havde ud og kigge på, sagde at havde man ikke eleven med, tog man en lus og stak i stik osv - og så så man hvilken sikring der sprang!

Hmmm, så manden har ikke været HELT skør - elektrikkeren sagde wow da han så det, og det var vist noget med, som Gert sagde, at han havde adgang til billigt materiel...

Jeg skal se om der kan skaffes billeder - elektrikkeren har været lidt i gang med forsimplingen, så nu ser det bare lidt rodet ud.

Havde godt tænkt på hvad gravstenen mon var på, så blev lidt loren ved de 63A på TYTAN - havde ikke lige overvejet at han jo nok havde mindre sikringer i!

Men, jeg er stadig interesseret i om man kan regne ens A ud - kan godt se det måske nok er lidt teoretisk, men er det ikke noget man gør ved nye installationer?
Eller sætter man bare 35 13A lysgrupper op hvis kunden ønsker det?

Godt Tænkt med HPFI'erne - kan godt se at det giver god mening at sprede tingene lidt ud, så man ikke ager hele huset ned hvis noget går...

Endnu engang tak for alle jeres svar, jeg føler mig lidt bedre klædt på nu

/Jesper

Parcelist med udpræget behov for at lave det selv - af økonomiske grunde!
På en alm 13 A grupper kan der bruges op til 2990 Watt og så er det bare om at ligge sammen, hvad man nu har af forbrug.

Der er så også krav om 1 gruppe per påbegyndte 50 kvm(hvis jeg ikke husker helt forkert)

Mvh. daniel

Der er jo ingen grund til at springe sikringer, for at finde ud af, hvor dan det hænger sammen
Sluk alle grupper, og tænd så en gruppe af gangen, og tjek så hvad der høre til den gruppe.
Når du har været alle grupperne igennem, er det jo bare at få lavet en oversigt, og dymo'er på tavlen.
Dejligt med sådan en tavle.. Jeg har da ikke mindre end 5 kombi lysgrupper (hpfi + sikring) og to kraft grupper (dog på samme hpfi) og så med kontakt blok på hver sikring, og en ledning over i sms modulet, så jeg får en sms hvis der er en gruppe der er fraktoblet, og iøvrigt også fasebrudsrelæ så jeg også få sms på det, og det er der selvfølgelig UPS (batteri) på så sms´en kan sendes, og det er i en lejlighed på 80 kvm
Det er da for ringe at du kun har én fælles ledning til SMS modulet - så skal du jo selv til at finde ud af hvad der er galt :-D

Fed opsætning;-)

Udvikling af embedded elektronik til industrielle løsninger: www.FAVetronics.dk

Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis