Mega farligt tavle spørgsmål...

Hej alle LDS'ere

Ja, som emnet siger, har jeg et spørgsmål om den "farlige" el tavle.
Vi er flyttet i et nyt gammelt hus, som en elektrikker har haft før os.

Det har resulteret i hvad man vist vil kalde en "spændende" tavleopsætning - som dog er dømt lovlig til el-eftersyn.

Mit spørgsmål er af rent forståelsesmæssig karakter, så jeg ikke er helt på herrens mark, når elektrikkeren kommer og bilder mig noget ind.

Nuvel, jeg har følgende spørgsmål:

Som tavlen er sat op nu, kommer hovedledningen ind til en TYTAN 63A 3p+N gruppeafbryder. Den går herfra til en underlig boks, som vist er en lyn sikring? Kan ikke huske hvad der står på den...
Herfra går den op til 2 stk 40A HPFI relæer samt et 16A HPFI relæ.
Det er pænt meget for sådan et standard parcelhus på 135m2....

Spørgsmål 1: Er der nogen regler for hvor mange HPFI relæer man må have koblet ind?
Den sammenlagte strøm for de 3 relæer overstiger jo gruppeafbryderens 63A (hvis det har nogen betydning?)
Kunne en usmart Elektrikker bare montere 8 HPFI relæer?

Spørgsmål 2: Skal der ikke være en hvis overensstemmelse imellem gruppeafbryderens 63A og så mængden/antallet af sikringsgrupper?
Her tænker jeg også på det samlede A for hele tavlen skal vel holde sig under de 63A?

Den kære tidligere beboer havde nemlig i sin installation, intet mindre end 4 x 3p+N grupper og 11 x 1p+N grupper....
Så er man vist også dækket ind

Spørgsmål 3: hvordan beregnet man den samlede A mængde for tavlen?
Både for 3p + N og 1p+N

Jeg vil gerne forstå hvad min elektrikker siger, og kunne følge med når han påstår at alt er i den skønneste orden, og det skam er helt normalt med 11 grupper til 230V...

Håber i kan hjælpe lidt forståelsen!

På forhånd tak for hjælpen.

Med venlig hilsen
Jesper

Parcelist med udpræget behov for at lave det selv - af økonomiske grunde!
Hej alle LDS'ere Ja, som emnet siger, har jeg... Vis hele indlægget
15 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Nej der fik jeg hvist forklaret forkert... Sms modulet har 16 indgange, og grupperne har hver sin indgang, selvfølgelig...
Har du kun ét sms modul? Det lyder ikke særlig redundant, og hvad gør du hvis gsm nettet er nede, f.eks. i tilfælde af krig?? Tror nok jeg havde bygget noget mere sikkerhed ind i det system der...

Elektronikteknikeren
Haha... Ja så får jeg ingen sms hvis gsm nettet er nede..
Sørg for at en brevdue bliver lukket ud af sit bur i tilfælde at nedbrud af GSM-nettet.
Jeg syntes nu det lyder som en fin opsætning for jeg har selv noget lignende.. Dog bare lidt større   Men jeg har også et lidt større hus..

Ex. har jeg 22 lys grp. - 4 hpfi + 2 i garagen (en til udelys og en til selve garagen) og 3 - 4 16 amp. 3+1N grp...

Prøv at se her hvordan det også kan se ud

http://www.lav-det-selv.dk/portals/...101452.JPG


Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis