Bjælkelag i en lade-bygning

Hej,

Jeg er ved at bygge en lade og i en 1/3 af den vil jeg lave et bjælkelag således at der kan etableres en form for loft. Laden er bygget helt i træ (også spærrene).

På loftet var det oprindeligt tænkt som hø-loft med småballer, men det er ikke aktuelt længere. Der kommer til at stå afklippet pil, en tagboks og andre småting. Lasten vil derfor være forholdsvis begrænset.

Størrelsen på rummet hvor jeg vil have bjælkelag er 8,5 meter x 9 meter. Langs med siderne af de 8,5 meter havde jeg forestillet mig at montere 3" x 6" bjælker med understøtning ved 4,25 meter på stolperne. Jeg har dog fortsat et spænd på 9 meter og her havde jeg forestillet mig en 8,5 meter IPE bjælke ned igennem midten med understøtning i enderne og på midten 4,25. På den måde får jeg 3 rækker: 2 med træ på træspærret og IPE bjælke i midten. Imellem træbjælke og IPE bjælke havde jeg forestillet mig 3" x 6" for hver 60 cm og de vil derved få et spænd på tæt ved 4,5 meter.
Gulvet havde jeg forestillet mig at lave at tagpladekrydsfiner.

Et er hvad jeg forestiller mig, noget andet er hvad der er korrekt at lave!!

Hvordan vil det være korrekt at lave det?
Hvilken dimensioner skal benyttes både træ og IPE for at der ikke skal komme nedbøjning?

Martin ;-)
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der findes bygningsingeniører der kan regne den salgs ud for dig!

Mod betaling ganske vist! .o)
Hej Bull,

Skrevet af Sitting Bull på 31 mar 2013 22:52
Der findes bygningsingeniører der kan regne den salgs ud for dig!

Mod betaling ganske vist! .o)
Den er jeg helt klar over og derfor behøvede jeg slet ikke spørge i dette fora. Det kan sagtens ende med at jeg spørger en ingeniør, men jeg vil gerne have nogle bud på omfanget herfra først.

Martin ;-)

Hej Koludabyg,


Skrevet af Koludabyg på 31 mar 2013 23:20
Kan du ikke lade en nedstopning i midten af spærene...?
Den idé havde jeg ikke lige tænkt på, men jeg er bange for at spærrene er bygget til denneher konstruktion og ikke beregnet til en ekstra last fra en bjælkelagskonstruktion med nedstropning.

Jeg er mest stemt for en konstruktion der tager udgangspunkt i bunden/gulvet/stolperne.

Martin ;-)

Umiddelbart vil bjælkelaget jo tilføje en del styrke til tagkonstruktionen også, når denne er fastgjort i begge sider af spærhovedet, evt. lodret tryk i kip vil næsten udlignes af denne, og mod den smule du skal have stående på loftet, vil jeg ikke mene det er et problem.

Men få en ingeniør til at lave en beregning, så er du på den sikre side, det gælder uanset hvilken løsning du vælger.
Annonce
Skrevet af martindahl på 31 mar 2013 21:53
Hej,

Jeg er ved at bygge en lade og i en 1/3 af den vil jeg lave et bjælkelag således at der kan etableres en form for loft. Laden er bygget helt i træ (også spærrene).

På loftet var det oprindeligt tænkt som hø-loft med småballer, men det er ikke aktuelt længere. Der kommer til at stå afklippet pil, en tagboks og andre småting. Lasten vil derfor være forholdsvis begrænset.

Størrelsen på rummet hvor jeg vil have bjælkelag er 8,5 meter x 9 meter. Langs med siderne af de 8,5 meter havde jeg forestillet mig at montere 3" x 6" bjælker med understøtning ved 4,25 meter på stolperne. Jeg har dog fortsat et spænd på 9 meter og her havde jeg forestillet mig en 8,5 meter IPE bjælke ned igennem midten med understøtning i enderne og på midten 4,25. På den måde får jeg 3 rækker: 2 med træ på træspærret og IPE bjælke i midten. Imellem træbjælke og IPE bjælke havde jeg forestillet mig 3" x 6" for hver 60 cm og de vil derved få et spænd på tæt ved 4,5 meter.
Gulvet havde jeg forestillet mig at lave at tagpladekrydsfiner.

Et er hvad jeg forestiller mig, noget andet er hvad der er korrekt at lave!!

Hvordan vil det være korrekt at lave det?
Hvilken dimensioner skal benyttes både træ og IPE for at der ikke skal komme nedbøjning?

Martin ;-)
Hej Martin
Det er rigtig fint at du har tænkt at du forkorter spændvidden til 4,25m.
Jeg er dog meget i tvivl om 3"x6" / 600 er tilstrækkelig. Lasten er trods alt for stort og hvis man skal regne efter "normen" vil jeg vurdere anvendelse af ladet til det der kaldes Kategori E1, Arealer til oplagringsformål med en karak. last på 750 kg/m2.
Jeg mener dog at lasten er for stort til at kunne bruges her og vil nok sætte det ned efter nærmere vurdering af dit behov. f.eks. til 300 kg/m2.

Jeg mener bestemt, at du ikke kan få en stålbjælke i en fornuftig dimension til at spænde 9 m uden større nedbøjning. Jeg vil nok anbefale, at du forkorter understøtning til det halve hvis det er muligt ved at placere en søjlen i midten af bjælken.
Jeg vil nok bruge en HEB bjælke i stedet for IPE, da du vil minimere højden af bjælken betydelig.

Du er velkommen til at sende mig tegningerne (planer og snit og gerne en skitse af dit ønske). Jeg vurder lige dit projekt og hvordan du bedst kan får det til at hænge sammen  ganske gratis og uforpligtende. PS. Du får ikke dimension på bjælker / søjler.

vh. Rodein / Art-tek
Skrevet af Art-tek på 01 apr 2013 10:12

Du er velkommen til at sende mig tegningerne (planer og snit og gerne en skitse af dit ønske). Jeg vurder lige dit projekt og hvordan du bedst kan får det til at hænge sammen  ganske gratis og uforpligtende. PS. Du får ikke dimension på bjælker / søjler.

vh. Rodein / Art-tek
Super tilbud fra Rodein, ville jeg da hoppe på hvis jeg var dig....

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis