Læghegn. sorter.

Vi skal ha anlagt noget læhegn inden for nermeste fremtid, da vi skal ha fjernet nogle bygninger der læger nu for mit stuehus nu..

Hvad skal man plante..

Er bliver anbefalet noger gran der ikke bliver så højt...
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan plante Tuja, de gror langsomt og bliver sjældent over 3 m. høje.
Her er lidt du kan mundre dig med at kikke igennem.
klik her
Jeg har handlet med dem en enkelt gang og de levere nogle virkeligt fine planter.

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Gran er mange ting! Rødgran bliver bare forneden efter nogen år, og de skal helst ikke have for god jord. Normanns gran skulle være god, hvis de ikke plantes for tæt, men nåletræer vokser altså ret langtsomt.

Nu skriver du ikke noget om jord, vind og fx om der er havvind?
Om det skal være trerækket læhegn? Om det skal være med ammetræer?

Personligt er jeg mere til løvfældende træer- og lærk (lærk er genial- kan klippes til hæk- den er så bar om vinteren, men tæt ret hurtigt). Popler (vælg en sort, der ikke laver en milliard rodskud), kan stynes- og stynede popler er fine til mange dyr, (ugler) når de bliver gamle og hule. Sølvløn er smuk og sammen med tjørn, kan de give et fint læhegn.
Pil og elletræer (let fugtig bund) er hurtigtvoksende, el og fuglekirsebær er meget brugt som ammetræer. Eg (men de vokser ulta langsomt) og fx grågrøn rose kan trives ret vindudsat (havvind).

Thuja- ja mine er fældet- de blev altså over 3 meter (og minder mig om kirkegård).
Seljerøn (Bornholmsk røn) er også god læplante, men ikke lige noget for dyrelivet. Slåen er også fin som lav uklippet læ, og syren og hyld.

Mange løvfældende læplanter, kan desuden stævnes= skæres I bund, hvor de så danner nyvækst. I hegn, er det best at tage hver anden tredje, med 1 års mellemrum. Så er der ikke helt bart uden læ, men der bliver alligevel tyndet lidt ud. Jeg tager lidt hvert forår,i tre fire år, så får det fred 6-8 år- og så om igen.

OBS: Ask, birk, kastanje mflr skyder lystigt fra roden. Hvis man vil af med dem skal de stubfræses. Og så skal man alligevel rive rodskud op.... :-((

Mvh
Pinny
Hegnsplanter I god kvalitet er dyre! Så husk der skal været gravet render og løsnet godt I dybden før plantning. Efter plantning skal der vandes godt- ca. 10 liter pr plante hver uge, til de er I god vækst. Derefter trappes ned. Der må ikke gødes før året efter, små nye planterødder og gødning er ikke godt sammen, men langsomtvirkende gødning I begrænsede mængder, kan man godt.

Mange nåletræer/stedsegrønne går ud den første (eller følgende vintre), de skal helst være passet godt med vand- og vinterdækkes. Jorden skal være klargjort og løsnet godt I dybden. Vandlidende jord er nemlig også det rene gift.

Det bedste resultat fås ved at plante I *efteråret*. Det med vand gælder mest forårsplantning, men ofte tørrer stedsegrønne/nåletræer ud om vinteren. Så jorden skal være fugtig nok, men ikke drivvåd. Vinterdækning hindrer også udtørring I starten, hvor rodnettet ikke er etableret.

De fleste planteskoler yder gerne rådgivning omkring plantevalget og pasning! Spørg heller to gange for meget.

Lad dig ikke friste af "billige planter" på nettet eller I supermarkedet, de bliver dyre I det lange løb, når de går ud.

Hele min fine lille læskærm af laurbærkirsebær gik ud sidste år, de er fra et kendt hollandsk firma, men af 12 planter kom kun de tre af dem I ordentlig vækst, 2 gik tidligt ud- resten klarede det lala, men nu er de døde. Det er ret surt efter 17 år. De har ikke været vinterhårdføre nok- og kvaliten var som sagt svingende. Det same med deres popler. (Der så ikke laver rodskud).


Mvh
Pinny
Annonce
Vindforhold er rimelig kræftige. det hele ligger ud til åbne marker.


Jeg bor mit på mors. så hav luft er det ikke..


jordforhold er rimelig fugtig det halve af året. men ellers tørt.
På Mors er der vel relativt god jord?
Linket ovenover ser da godt nok ud. Okay pris.

Jeg ville prøve med slåen, så vildkirsebær og så nogen af de træer/buske, du ikke kan leve uden! (I)

Ask/ahorn ville jeg gå udenom. De er fine som "karaktér-træ"- træet ved huset. (Selv fik vi fældet vores dejlige kastanie, men den var skambeskåret med begyndende indvendig råd. Den var et flot træ! Men- nerver til hvor den ville lægge sig I en storm, havde vi ikke. Desuden skulle vi have lavet noget, der krævede maskiner I haven på for lidt plads. )

Men ask og ahorn selvsår sig- allevegne! Bøg- bryder sig ikke om vind. Jeg har en næsten oppe I hjørnet af haven, og den får vind, og ligner ikke de skovtræer, jeg voksede op med- (mindre og flere grene). Vi har 2-1 km til havet mod vest og nord- og den mest iskolde østenvind om foråret.

Det værste er: Man kan ikke både have udsigt og læ! Så vi har havudsigt fra vest, men også de smukkeste solnedgange. I haven, kan og skal man dog lave læsteder- og skygge. Og godt med siddepladser, der kan flyttes på efter vind/vejr og årstid.

Mvh
Pinny
lærk er fin at have med at gøre, kan klippes 1 gang om året så er den såmænd pæn.

 Vær mod andre, som du ønsker, de er mod dig.
Kok og Havenørd.
Jeg tænker lidt det skal være tre rækket. altså noget tæt busk på ydre siden, højre træ i midten. nogle bær bukser ind mod haven.
Bærbukser? Sikke et herligt udtryk. Det må jeg huske...

Slåen yderst træer og inderst fjelribes?

Mvh
Pinny
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis