Problemer med gennemstrømningsvandvarmer

Jeg har lidt problemer med en ældre gennemstrømningsvandvarmer i mit hus. 

Varmeren er en ældre sag (ca. 20 år vil jeg gætte på - har kun boet i huset i ca. 2 år.). Det er som sagt en gennemstrømningsmodel, hvor rørerene er formet som en spiral, og temperaturen styres med en RAVK føler.

Jeg kan sagtens få varmt vand fra ved alle håndvaske, men ofte kan brusevandet ikke blive mere end lunkent (jeg har skiftet armaturet, som i begge tilfælde er med termostat, men dette har ikke løst problemet). Jeg har opdaget, at når problemet er der og bruseren kører, kan vandet heller ikke blive varmt ved håndvaskene, hverken på badeværelset eller i køkkenet. Hvis jeg så slukker alt og lader det stå 1 min, så kan vandet sagtens blive varmt ved håndvaskene igen, men ikke i bruseren...  

Jeg har en mistanke til at det er RAVK føleren den er gal med, og at den ikke kan regulere ordentligt ved brug af bruseren, som jo er termostatstyret, hvorimod håndvaskene jo bare kræver fuld knald.. Når det så går kludder i styringen pga. bruseren, så kan den heller ikke finde ud af at regulere temperaturen til håndvaskene før hele systemet har stået lidt og de skal "starte forfra".. Giver dette mening - og bør mit problem så ikke kunne løses ved at skifte RAVK'en??

jeg er godt klar over at den bedste løsning jo er at få en helt ny vandvarmer, da den gamle også sikkert er kalket til (og skifte til en beholder, da man slet ikke må have gennemstrømningsvarmer for mit fjernvarmeværk...), men da en ny føler er en lidt mere overkommelig investering vil jeg prøve det først, så må den store investering komme lidt senere..

/Kresten
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis du har fjernvarme i huset, fatter jeg ikke at du ikke forlængst har fået lavet om til fjernvarme opvarmet brugsvand, det vil blive en enorm besparelse.
Mon ikke det her ligner en Aprils nar, du kan hente hatten på komunen.
Dit problem er at din gennemstrømningsvandvarmer ikke yder nok i KW fordi at varmesneglen er tilkalket.

Sådan en gennemstrømningsvandvarmer bør udsyres hvert 2'nd år. Det sikre at din gennemstrømningsvandvarmer yder det den skal og sikre optimal afkøling.

Tjek om der sider en mærkat på gennemstrømningsvandvarmer som fortæller hvornår den sidst er udsyret. Findes der ikke sådan et mærke bør du få udsyret gennemstrømningsvandvarmeren og det kan de fleste VVS'er klarer for dig.

Der er ikke meget der tyder på at din RAVK ventil ikke virker da den sagtens kan regulere.

 

MVH

Clarkson
Er det så ikke mystisk at jeg sagtens kan få varmt vand i vandhanerne. Når jeg åbner helt op for det varme vand, kan jeg aflæse på forbrugsmåleren, at der bruges 15-20 kw. Burde det ikke være rigeligt til at producere varmt vand?
Det kunne tyde på at rørene til bruseren er kalket rigeligt til, hvis det er den eneste der kun giver lunkemt vand.
Har det virket mens du har boet der?
Er gennemstrømsvandvarmeren tilsluttet direkte til fjernvarme forsyningen,uden om differenstryk regulatoren.

Bernt
Annonce
Ja. Det har virket i det første års tid jeg har haft huset. Er ret sikker på at differenstryk regulatoren sidder efter enheden, altså så den ikke kører udenom. Hvis det kan den der giver problemer skal den så skrues mod min eller maks? Det er direkte fjernvarme.
Mht kalk i rørene til bruseren, så giver håndvaskene jo også kun lunkent vand når bruseren skaber problemer. Derudover burde der vel også være en markant forskel i trykket på vandet når man skruer helt op for det varme vand i bruseren hvis rørene hertil var kalket til??

Tak for svarene i øvrigt
Normalt skal gennemstrømsvandvarmere tilsluttes med fuldt tryk,og radiatorerne til reduceret tryk.
Det er et mærkeligt problem du har.
Hvis du skruer thermostaten af ventilen,kommer der fuld knald på opvarmningen,og brugsvandet kommer op på fjernvarme temperaturen,og du skal derfor også få varmt vand i bruseren.
Det er kun en prøve,og skal kun være kortvarigt.

Bernt
Det vil jeg prøve i aften. Hvis dette virker, tyder det vel på at det er termostaten (ravk) den er gal med, sådan som min oprindelige teori var - eller?
Hmmm.
Jeg har ikke et klart svar.Jeg har selv en vandvarmer i stil med din.KVM med ravl ventil.Da den virkede dårligt havde den besvær med at lukke ned,altså meget varmt vand.
Prøv at "massere" ventilen når du har taget thermostaten af.Tryk den blanke stift ind og ud nogle gange.

Bernt
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis