Problemer med gennemstrømningsvandvarmer

Jeg har lidt problemer med en ældre gennemstrømningsvandvarmer i mit hus. 

Varmeren er en ældre sag (ca. 20 år vil jeg gætte på - har kun boet i huset i ca. 2 år.). Det er som sagt en gennemstrømningsmodel, hvor rørerene er formet som en spiral, og temperaturen styres med en RAVK føler.

Jeg kan sagtens få varmt vand fra ved alle håndvaske, men ofte kan brusevandet ikke blive mere end lunkent (jeg har skiftet armaturet, som i begge tilfælde er med termostat, men dette har ikke løst problemet). Jeg har opdaget, at når problemet er der og bruseren kører, kan vandet heller ikke blive varmt ved håndvaskene, hverken på badeværelset eller i køkkenet. Hvis jeg så slukker alt og lader det stå 1 min, så kan vandet sagtens blive varmt ved håndvaskene igen, men ikke i bruseren...  

Jeg har en mistanke til at det er RAVK føleren den er gal med, og at den ikke kan regulere ordentligt ved brug af bruseren, som jo er termostatstyret, hvorimod håndvaskene jo bare kræver fuld knald.. Når det så går kludder i styringen pga. bruseren, så kan den heller ikke finde ud af at regulere temperaturen til håndvaskene før hele systemet har stået lidt og de skal "starte forfra".. Giver dette mening - og bør mit problem så ikke kunne løses ved at skifte RAVK'en??

jeg er godt klar over at den bedste løsning jo er at få en helt ny vandvarmer, da den gamle også sikkert er kalket til (og skifte til en beholder, da man slet ikke må have gennemstrømningsvarmer for mit fjernvarmeværk...), men da en ny føler er en lidt mere overkommelig investering vil jeg prøve det først, så må den store investering komme lidt senere..

/Kresten
Jeg har lidt problemer med en ældre... Vis hele indlægget
13 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg tror nu at jeg har identificeret (og forhåbentlig løst) problemet.

Jeg tror at det er et tryk problem, og skyldes indstillingen på min differenstrykregulator. Inspireret af svarene prøvede jeg at skrue den helt op på maks, og nu ser det ud til at jeg kan få varmt vand i bruseren... Derudover har jeg lukket for den "shunt" der er mellem FV frem og FV tilbage, så der ikke går noget tryk tabt her.. Grunden til denne shunt er (tror jeg) at huset er på en kotelletgrund med en lang stikledning tilfølge. For at sikre at det ikke går for længe inden der er varmt vand når der ikke er forbrug til opvarmning, har man så indbygget denne anordning.

Giver ovenstående mening, eller er det bare en tilfældighed at det nu der ud til at virke, og hvis ikke gør det så noget at min differenstrykregulator nu står på maks?

Dine radiatorer bliver hurtigere varme,mere susen i rørene,og lidt overshoot når du åbner radiatorerne efter udluftning.
Shunten tager meget lidt af trykket,så lad bare den være lidt åben,især om sommeren.
Gennemstrømsvandvarmeren skal være monteret så den ikke bliver begrænset af differenstrykregulatoren,altså direkte til returen.

Bernt
Lige en status herfra. Systemet har nu fungeret upåklageligt i over en uge, så jeg antager at problemer er løst. Shunten står også åben, og jeg har heller ikke observeret nogen susen eller andet fra rørene.

Mange tak for inputs - det lader til at have sparet mig for en del:-)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis