Oliebad til havemøbler

Jeg har lige konstateret at alt træværker kan pilles af mine Bilka havemøbler, det tog ca. En 1/2 time for 10 stole, men hvad gør jeg nu smartest, min plan er egentligt at købe noget olie i Harald skrald også ligge dem i oliebadet par døgn, derefter tager jeg dem op og lader dem dryppe af, for så at tørre dem af. Det virker rimelig overskueligt og ikke særlig tidskrævende, men vil det virke?
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan godt give dem et bad, men det kræver jo meget olie at have dem "nedykket" og hvad med den overskydende olie?
Hvad er der i vejen med at pensle olien på, lad den suge, og gentage et par gange til de ikke suger mere.?

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Skrevet af PinkHenrik på 31 mar 2013 19:02
Du kan godt give dem et bad, men det kræver jo meget olie at have dem "nedykket" og hvad med den overskydende olie?

Hvad er der i vejen med at pensle olien på, lad den suge, og gentage et par gange til de ikke suger mere.?

Jeg havde ikke forestillet mig at de skulle bade på samme tid alle sammen, og der er ingenting i vejen med pensel, men jeg bilder mig ind at de måske ville suge mere hvis de fik lov at ligge et par dag. Så det ville være nemmere, jeg er lidt presset på tid pt.

Skrevet af teknek på 31 mar 2013 19:03
Hvilket slags træ er det, og er der noget olie/farve på i forvejen.

Jeg aner ikke hvad det er for noget træ, da det var nyt havde det en flot gylden brun farve, nu er det bare gråt.
Hvordan ser jeg om der har været oliefarve på før? På indersiden af armlænene er det stadig gylden brun.
Det var sådan et sæt fra Bilka med 10 stole og et bord for godt 5000,- også bliver det vist ikke billigere eller ringere, men det fungere efter hensigten.
Det er jo nok hårdttræ af en slags, og så får du ikke meget ud at 'marinere' da træet ikke suger i dybden, men alene på overfladen.
Rens hellere træet med en todelt base-syre rens ( Teak rens el lign), puds de rejste fibre af med finkornet sandpapir. Så er den gamle kulør i træet tilbage. Giv det derefter hårdttræsolie med klud, pensel eller marinade alt efter hvad du foretrækker. Husk at tørre træet over en halv times tid efter oliebehandlingen, så overskydende olie ikke hærder op i kager, men giv gerne olie så længe træet suger.
Husk min 45 % tørstof i olien, ellers er det bare et terpentinbad uden langtidsvirkning.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også