Gammel hus nyt loft

Min  kone og jeg, har købt et ældre hus hvor lofterne på 1sal. trænger til en renovering

jeg vil gerne fjerne de gamle lofter totalt og så få fritlagt bjælkerne men 

hvordan skal jeg montere det nye loft? 

jeg overvejer at lægge en krydsfiner plade på oversiden af loft bjælkerne og så isoler oven på dem. er det en mulighed ?

under krydsfineren vil jeg så have gips plader 

håber der en nogle der har nogle gode ider evt billeder eller links til ligende 

Rookie NO.1
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja, umiddelbart kan det godt lade sig gøre på den måde, men krydsfiner er ikke nødvendigt, anvend forskalling i stedet for.

Husk også din damspærre, og rigeligt med isolering.

Eneste som måske ikke holder helt i den konstruktion, er brandkravet til loftrummet, da dine bjælker sikkert er spærfødder, og derfor en del af den bærende konstruktion i huset.
Sorry, jo vi er jo på 1.salen, så er det hanebånd og ikke spærfødder selvfølgelig...
Jeg stemmer osse på hanebånd!

Hvor gammel er et ældre hus egentlig? .o)
Et ældre  hus er fra 1913  

grunden til jeg ville bruge krydsfiner i stedet for forskaling er at jeg vi spare tid og ja det er hanebåndet  jeg vil fritlægge for at få mere lofts højde.

kan jeg montere dampspæret oven på  forskallingen/krydsfineret og så masser af isolering der oven på ?


Rookie NO.1
Annonce
Det er ikke meget hurtigere med krydsfiner i forhold til forskallings brædder, til gengæld 8-10 gange så dyrt, husk underlaget skal jo kunne bære over det spænd der er mellem dine hanebånd.

Ja, dampspærren kan godt monteres ovenpå forskallingen, der ville jeg også gøre, det giver mulighed for at trække evt. installation på den varme side af dampspærren.
Okay super godt råd med forskallingen vil du ligge den helt tæt eller med mellemrum ? og vil du sømme eller skrue dem fast ?


Rookie NO.1
Skrue eller sømme dem fast pr. 300mm
Har du en sømpistol er det jo nemmest at skyde dem fast.
Super hvad størrelse brædder vil du anbefale ?

Rookie NO.1
Har du ca. 1 meter mellem spærene, så alm. høvlet forskalling.
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis