Gennemstrømningsvandvarmer i sommerhus?!

Vi har et lille sommerhus hvor der ikke er varmt vand i køkkenet. I stedet for at trække nye rør overvejer jeg om man med fordel kan montere en lille el-gennemstrømningsvandvarmer, fx. "Metromini-4" (2l/min).
Men, er det let at montere den?
1. Kan man blot sætte et "T-stykke" på det nuværende koldtvandsrør lige under håndvasken og så føre vandet både direkte til koldtvandshanen og via gennemstrømningsvandvarmeren til den varme hane?
2. Hvor lang tid vil en VVS'er mon være om det?
3. Skal der bruges specielle amaturer (sådan læser jeg det) - og hvilke kan bruges (kun Metro's egne)?
4. Er 230V nok - og kan man jorde det via vandrøret?

Mvh. Martin
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Vedr. pkt. 3: Har nu læst mig til at man skal bruge et "bl.batteri for trykløs montering"...kan kun finde Metro's eget armatur?! Kan man ikke bruge et almindeligt armatur - hvorfor ikke?
Skrevet af uldal på 31 mar 2013 07:50
den mindste varmer Metro laver er på 3,5 kw, altså 3500 watt og giver 2 liter pr min. Der skal 400 volt til
...njaeee....Der skal nu kun 230V til (se http://www.metrotherm.dk/upload/met...NI%204.pdf). Men ja, den skal forsikres emd 16A. Det burde nu ikke være et problem. - Kender du den?

jord igennem vandrør må du ikke !!
Skrevet af aap89 på 31 mar 2013 11:16
jord igennem vandrør må du ikke !!

Tænkte jeg nok. Men så må der bankes et jordspyd ned - jeg tror ikke der er jord i el-instalaltionen. Men, det er nu ikke et problem. Mere om det er besværligt at montere gennemstrømningsvandvarmeren og om der skal et specielt armatur til....
Annonce
Det skal der ikke, hvis du læser nederst.
http://www.metrotherm.dk/Produkter/El-vandvarmere/Gennemstromning/
Skrevet af LL1 på 31 mar 2013 12:12
Det skal der ikke, hvis du læser nederst.
http://www.metrotherm.dk/Produkter/El-vandvarmere/Gennemstromning/
Jeg kan kun se at der under "Metromini4" står:
"Velegnet til håndvask med eksisterende trykarmatur" ... eller læser vi ikke det samme sted - er der noget jeg overser? Og hvad er et 'trykamatur' er alle almindelige amaturer det?
Individuel skriver, at den kun kræves en 16A forsikring. Hvis du følger det, så pas på!! Du har kun ganske få watt til alt andet. Desuden kan det være vanskeligt, hvis det er et gammelt hus med "tynd" installation

 

Det store problem med gennemstrømsvandvarmer her i DK er at de kalker meget hurtigt til ..........

   elektriker fra jævnstrømmens tid
vi har gennemstrømningsvandvarmer i vores hus (med fjernvarme). Den er heldigvis ikke kalket til endnu (efter 12 år). Til gengæld har jeg oplevet en varmtvandsbeholder der var kalket til og derfor brugte meget energi og var lang tid om at varme vand op.....Men ja, kalk er et problem.
Og ja, jeg skal selvfølgelig sikre mig at lednignerne er kraftige nok - er det ikke 1,5mm2?
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis