Er jo-el neopren 3x1,5m2 varmebestandigt?

Hej de herrer (og damer),

Jeg er ved at opsætte 230V indbygnings spots som monteres direkte i isoleringen. I monterings vejledningen står der ikke noget om man skal anvende varmebestandigt kabel, men min elektriker siger det er det smarteste så det vil jeg gøre.

Mit problem er, at da jeg kom op i byggemarkedet kiggede de fuldstændigt åndvagt på mig, og sagde de aldrig havde hørt om varmebestandigt kabel, og at jeg da bare kunne bruge en alm. ledning mellem spots, det anbefalede de deres kunder......

Nå men jeg kiggede og de havde noget jo-el neopren og noget jo-el svær neopren inst. kabel 3x1,5m2, tykt blødt sort kabel.

Er der nogen her som ved om dette er varmebestandigt, altså om jeg må bruge dette mellem mine spots?

Jeg kan selvfølgelig bare bestille noget ordentligt på nettet, men jeg vil gerne have lavet det her i påsken :-)

Nogen som kan hjælpe?

P.S.: Min elektriker kommer og checker og forbinder det hele 

Mvh.
Kenneth

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg tror din elektrikker laver fis med dig, eller også misforstår du hvad han mener. Hvis du blot bruger noget almindeligt indstalations kabel på 1,5 m2. skulle det være "varmebestandigt" nok.
Håndværkeren: du kan nok blive ansat i samme byggemarked. hvvis det er indbygningsspot bruges typisk blødledning... og Udover det så er alm. installationskabel mærket til 70 grader.


kbbn:
kender ikke det kabel du henviser til men Prøv at se denne tråd omkring www.lav-det-selv.dk/Forum/aft/172789 kabel mærkning.

der er mange spor produceret som kræver såkaldt 90 graders/varmebestandig ledning.
Netop Daniel, men almindelig blød ledning må ikke bruges i skjulte indstalationer, desuden er de kun på 0,75 m2.  så i tilfælde af overbelastning bliver en 0,75 m2. meget hurtigere varm end en 1,5 m2
Skrevet af Håndværkeren på 30 mar 2013 11:55
Netop Daniel, men almindelig blød ledning må ikke bruges i skjulte indstalationer
Jo - hvis det min er 1,5mm2. - Så er der mangle muligheder for at anvende blødeledninger i den faste installation - hvis det laves rigtigt.
Skrevet af Håndværkeren på 30 mar 2013 11:55 
desuden er de kun på 0,75 m2.
Så må du finde en forhandler med lidt større udvalg end kun 0,75mm2
Skrevet af Håndværkeren på 30 mar 2013 11:55 
så i tilfælde af overbelastning bliver en 0,75 m2. meget hurtigere varm end en 1,5 m2
Den primær grundt til at producenter i nogle tilfælde beskriver at der skal anvendes 90graders(varmebestandig) ledning- er pga. den varmeudvikling som en halogenpære giver til sine omgivelser, især hvis de er omsluttet af isolering.

Kbbn:

Prøv at se side 121 . produkt (06.4). http://www.schneider-electric.dk/documents/brochurer/DIY_katalog_DK_Jan2013_small.pdf
Det er til max 60grader - så det er bestem ikke varmebestandig. og udover det er kablet ikke beregnet for fast installationer - men til tilslutning af maskiner og til forlængerledninger mm.

Annonce
@Daniel P. Tak for linket, jeg havde faktisk forsøgt at finde dette på prudecentens hjemmeside, men du er åbenbart bedre til at søge end mig :p

Jeg har nu bestilt varmebestandigt downligt kabel på nettet, så må jeg bare vente til efter påske med at lave det :-)

Men tak for hjælpen.

/Kenneth
Slettet

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Nu er den måske gal med rusten igen:-)
Mente bestemt at der godt må anvendes 2x0,75 til halogenspots hvis det er silikoneledning ?
og ja - neopren er 60 gr kabel og uegnet til opgaven.

Edit: jeg tænkte vist på 12 V spots ::-/

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Skrevet af EISOE på 30 mar 2013 14:38
Mente bestemt at der godt må anvendes 2x0,75 til halogenspots hvis det er silikoneledning ?  

Jo - bestemt  f.eks ved 12V belysning. Mener også at hvis en 230V installationen laves som stjerne installation med kun en spot pr ledning. Så betrages ledningen ud til hver enkel spot som en tilledning - og kan også være 0,75mm2.

Ved 230V - hvor det bliver sløjft fra spot til sport - så skal det laves som fastinstallation hvor min. tværsnit er 1.5mm2


 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis