Dobbelt kontakt fra Jem&Fix

Hej Jeg har købt mig en IP44 dobbelt kontakt fra Jem&Fix. men forstår ikke en klap af de tegn som står bagpå, håber i kan hjælpe med at gøre mig klog på dette. Jeg har en strøm kilde med jord og 2 lamper, hver switch skal kunne slukke hver sin lampe. kan i fortælle mig hvor strøm kilden skal kobles på samt lampernes ledninger, og er der plads til jord ??? se venligst vedhæftet billede.
23 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Tja hvor usselt materiel kan man købe for penge......

Nå spøg til side, mon ikke L er faserne og X er til tændledningerne i hhv. NO og NC.... Dvs. sætter du en fase på L1 og en tændledning på X1 skulle du gerne kunne T/S for lyset på den ene afbryder.

Jeg har desværre ikke erfaring med det ragelse, men det virker mest logisk.

Venligst
Aut. El-installatør Sten Krog
Til installationer, hvor der kræves en højere kapalingsklasse anvender jeg udelukkende LK materiel (bla opus74). Dette er dels for at sikre at kunden får installeret kvalitets materialer som holder mange år men samtidigt også noget materiel som er til at arbejde med.

Under alle omstændigheder vil jeg anbefale at du får et tilbud fra din lokale installatør
Lige et sidste spørgsmål for at forstå det rigtig, vil det sige at jeg skal sætte strømkildens fase på L1 og nul på x1, og lampe1's +&- på L2&x1 og den anden lampe L2&x2.
Tag en tur i HM og køb noget Opus..
http://www.harald-nyborg.dk/search?q=opus

Det andet skrammel du har købt, er af usædvanlig dårlig kvalitet.

Når du  vil spare elektrikeren, så brug lidt penge på ortenligt materiel, så lugter det heller ikke så langt væk af fusk
mvh jens
Annonce
Du må endelig ikke montere nul-lederen i afbryderen også!!!

Jeg synes du skulle få en elektriker til at udfører dit arbejde. Din forsikring dækker næppe, når du senere hen står med et nedbrændt hus!

Som uddannet elektriker, bliver jeg af og til forbløffet over hvilke el-opgaver folk selv begiver sig ud i. Jeg gider ikke moralprædike i et internetforum, men jeg tror ikke du er klar over hvilke konsekvenser der kan være, som følge af dårlige elinstallationer....

I øvrigt så ville jeg smide den kontakt du har købt af helv.... til! Du får næppe din elektriker til at skrue dén op :-)

Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Undskyld - er ikke svar på dit spg for det har du jo fået.... Men Jeg har selv brugt hhv kontakter fra Opus og de kontakter som du har billede af som de sælger i jem&fix, bauhaus, Harald Nyborg osv..... Og det et virkelig fristende at give en tyver for en afbryder frem for ca 200 for noget fra opus/kl. Men vil aldrig købe de billige mere. De er noget klamp at arbejde med. Plastikhuset går let i stykker, og det hele er - Ja - meget billigt og skrøbeligt.....
Jeg købte et par af de billige kontakter, skruerne og terminalerne til at skrue ledningerne fast, var af så ussel kvalitet, at kærven i skruerne var næsten ubrugelig, og fik man endelig skruetrækkeren til at "bide" var skruerne så bløde at ledningerne ikke kunne skrues forsvarligt fast.
Løse forbindelser er jo som bekendt, noget skidt, som kan starte en brand.

Jeg smed kontakterne i skraldespanden, og købte nogle Opus
Hej igen nu har jeg købt mig en LK Opus73, som blev anbefalet, og prøvet at montere ledningerne op som jeg syntes virker mest logisk, kan i hjælpe med at bekræft om det er korrekt monteret, inden jeg sætter strøm til. ( se venligst bort fra at dåsen ikke er monteret) se venligst nedenstående billede.
PS: er der plads til jord også, iså fald hvor skal de sidde? 
du skal fjerne de blå ledninger fra afbryderen ,og samle dem i en samlemuffe for at få det til at virke ,  du samler også jordledningerne i en muffe

Det vi ikke når i dag ........skal vi da ikke lave om i morgen

Der er yderligere 13 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis