Isolering omkring vinduer

Hej
Søger lidt råd / idéer til hvordan jeg skal få isoleret bedre omkring mine vinduer, vi bor i et hus fra 1997, med muret ydervæg og indevæg der består af et træskelet beklædt med gipsplader, imellem ydervæg og indervæg er der lidt hulrum, denne hulrum er ikke isoleret ud mod mine vinduer (se billeder)

Hvordan skal jeg få isoleret her imellem? og hvad skal jeg bruge til det?

På billederne er vindueskarmen pillet ud.

Jeg påtænker at skære gipsen af de yderste 2cm ud mod vinduet (se rød markering på billede 3) for så at skumme mellem ydervæg og indervæg, lyder det helt tosset?

Hilsen Thomas





13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det kan isoleres med bagstop.

Da det er plastvinduer er det desværre ikke muligt at trække lysningen længere ind på vinduet, og derved isoleres lysningen helt fra.
Skrevet af Koludabyg på 29 mar 2013 17:25
Det kan isoleres med bagstop.

Da det er plastvinduer er det desværre ikke muligt at trække lysningen længere ind på vinduet, og derved isoleres lysningen helt fra.


Hej Koludabyg

Tak for dit svar, jeg er ikke helt med på hvad / hvordan du mener..

Har forsøgt at lave en skitse:



Det er området med de to krydser jeg vil have isoleret, hvis jeg skærer gipsen af ved den røde streg, får jeg en åbning på ca. 10-20mm, hulrummet mellem mursten og indervæg er ca. 60mm.

Hvordan skal jeg få puttet bagstop der ind?
Jeg kan ikke se andre muligheder end at fylde det med PU-skum, mit spørgsmål er om det er godt nok?
Hvordan gør man i nye huse idag? nogen der ved det?

Hilsen Thomas
Nej, jeg ville ikke anvende skum, men tykkere bagstop isolering så, evt. selv skære det af en 70mm isolering.
Der skal vel efterisoleres rundt hele vinduet?

Det er voldsomt svært at få noget isolering til at hænge fast. Lige der!

Hvor mange vinduer har du. Har du overvejet at afmontere dem, isolerer ved dine krydser, og genmonterer vinduerne.

Hvordan har de udvendig fuger det? Og hvad slags?

Gad vist om det ville være forsvarligt at hulmursisolerer hulrummet??? (Med flamingogranulat) Hvor bredt er hulrummet?
Skrevet af Koludabyg på 01 apr 2013 22:44
Nej, jeg ville ikke anvende skum, men tykkere bagstop isolering så, evt. selv skære det af en 70mm isolering.


Koludabyg, vil du linke til et eksempel på bagstop isolering jeg vil kunne bruge? Hvad er grunden til at du ikke vil bruge skum?
Annonce
Skrevet af Sitting Bull på 01 apr 2013 23:52
Der skal vel efterisoleres rundt hele vinduet?

Det er voldsomt svært at få noget isolering til at hænge fast. Lige der!

Hvor mange vinduer har du. Har du overvejet at afmontere dem, isolerer ved dine krydser, og genmonterer vinduerne.

Hvordan har de udvendig fuger det? Og hvad slags?

Gad vist om det ville være forsvarligt at hulmursisolerer hulrummet??? (Med flamingogranulat) Hvor bredt er hulrummet?

Hej Sitting Bull

Ja der skal isoleres rundt om hele vinduet,

Problemet er jo også at jeg ikke kan se hvordan jeg skal få isoleirng til at sidde der så det sidder ordentligt, jeg vil jo kunne blive ved med at skubbe isolering ind i vægen, jeg undre mig over hvordan man gør i dag i nybyg?

Jeg har 9 vinduer og 3 døre, jeg skal have gjort noget ved, derfor vil jeg gerne være sikker på at gøre det rigtigt. 

Det er selvfølgelig en mulighed at afmontere alle vinduer+døre, det vil jeg gerne undgå, det er derfor jeg gerne vil bruge skum, men kan fornemme der er mange forskellige meninger om skum. De udvendige fuger har det fint (tror jeg), det er gummifuger.

Har engang spurgt en "hulmursisoleringsfirma" om det var muligt, han mente der var for lidt hulmur, der er imellem 3-6cm ca.

 
Ingen har jo lovet at det det var nemt. .o)

Mine forslag var osse mest for at sætte nogle tankerækker igang!

Og videre kan du jo så osse spørge hvor stort varmetabet egentlig er - set i forhold til det besvær og pris det måtte koste at lukke "kuldebroen"

Mht. hulmursisolering var problemet så at det er svært at fylde så lille et hulrum - eller at det var uøkonomisk set i forhold til gevinsten?

Gad vist om man kunne bruge de der grå skumisoleringsskåle som bagstop? Fordi de jo lan udfylde de måske 6 cm hulrum?
Skrevet af Spinx125 på 02 apr 2013 17:31


Koludabyg, vil du linke til et eksempel på bagstop isolering jeg vil kunne bruge? Hvad er grunden til at du ikke vil bruge skum?


De er bare rulleisolering der er skæret i strimler, laves normalt i 30mm isolering, men 50-70-100mm kan jo også anvendes.

Skum er svær at styre, specielt da du ikke kan se hvor meget der kommer bagved pladen, og hvor  meget der bare falder ned i hulrummet.
Skrevet af Spinx125 på 02 apr 2013 17:45

Jeg undre mig over hvordan man gør i dag i nybyg?
Det forekommer ikke i nybyg, hvor man også kigger på linietab, her isoleres helt ud til lysningen.

Skrevet af Spinx125 på 02 apr 2013 17:45

Problemet er jo også at jeg ikke kan se hvordan jeg skal få isoleirng til at sidde der så det sidder ordentligt, jeg vil jo kunne blive ved med at skubbe isolering ind i vægen.

Hvis det er skåret af tykkere rulleisolering af Isover, så kan det godt lade sig gøre, men nemt bliver det selvfølgelig ikke, specielt ikke med så lidt plads, det optimale ville være at skære lysningen helt tilbage til hvor mellemrummet starter, også isolere optimalt, og påfore lysningen med yderligere beklædning, hvis ikke udtagning af partierne er en løsning.

Skrevet af Spinx125 på 02 apr 2013 17:45

Har engang spurgt en "hulmursisoleringsfirma" om det var muligt, han mente der var for lidt hulmur, der er imellem 3-6cm ca.
 
Det er også et no go, man må ikke isolere mellem facade og let indervæg, der skal være 50mm ventilation mellem indervæg og massiv ydervæg.

Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis