Halogen spots i loft lever kun kort tid

I vores gang er der monteret 6 halogen spots i loftet, hvilket giver en udmærket belysning.
Problemet er at pærerne synes at holde alt for kort tid.
Det er 12V halogen pærer med G4 fatning og en angivet levetid på 2000 timer. Jeg skønner at de er tændt 6 timer om dagen, altså burde de holde næsten et år. I praksis synes de at holde 1-3 måneder.

Pærerne er monteret i et træloft og der er ca. 6.5 cm luft over dette træloft, hvor der så igen er et andet (det gamle) træloft. Jeg har ingen grund til at tro, at der bliver for varmt.
Og nej, jeg berører ikke pærerne med fingrene under montering, men holder vha en serviet.

1. Hvad er sandsynlige årsager til den korte levetid?
2. Findes der oplagte alternative pærer som ikke vil have samme problem?

Jeg vedhæfter et foto.

I vores gang er der monteret 6 halogen spots i... Vis hele indlægget
12 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Tak til StenKrog for udregningen, altid rart at se konkrete overslag.
Det lyder tillokkende med LED.
Hej steenkrog, m.fl.

Hvilken LED spot vil du/I anbefale, når der kun er et hulrum over Krixs loft på 65 mm? For er det ikke lige i underkanten taget i betragtning af, at LED'er jo elsker godt med luft for at leve op til det angivet holdbarhedsestimat.
Hvor vigtig er det at følge kravet om en montagehøjde på LED Spots, hvis bare der er masse af plads/luft til siderne?
Som eksempel kan jeg se, at spot fra Nordlux er angivet med en montagehøjde på 15 cm, hvilket forekommer mig at være højt.
Jeg ved godt, at der findes mange andre spots, så hvordan finder man egentligt den helt perfekte spot og er der så stor forskel på selv spotlampen - er det ofte ikke kun et design spørgsmål?

Sorry, hvis ovennævnte bevægede sig lidt off-topic i forhold til hvad der blev spurgt om.

Med venlig hilsen

Allan Johansen
-------------------------------------
Sådan kan det gå: http://www.youtube.com/watch?v=KaHm1ecBCgw 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis