Renovering af Johannes Andersen teaktræsspisebord

Kære alle

Jeg har erhvervet mig et lille "projekt" på Lauritz, som jeg godt kunne bruge nogle gode inputs til at komme igang med. Bordet har en række skade, som jeg godt kunne tænke mig at udbedre i større eller mindre grad. Men frem for alt trænger bordet til en generel opfriskning.

Det er af teak; fladen på bordpladen er finer, mens kanterne er massive.

Nedenfor har I et par billeder med bordet og skaderne. Jeg håbet, at I kan hjælpe mig med svar på følgende spørgsmål:

1) Skal bordet rensens af før jeg går igang og hvad skal jeg bruge?
2) Hvordan fjerner jeg olie- / fedtpletten på markeret med nr. 1 på billedet nedenfor?
3) Hvordan udbedres mindre trykmærker / ridser på bordpladen (nr. 2 på billedet nedenfor)? Jeg har læst et andet sted, at man kan pensle med lunken vand for at få træet til at rejse sig.
4) Hvordan udbedres skrammerne markeret med nr. 3-5 på billederne? Jeg overvejer at forsøge med at styge på nr. 4 og 5 med et dampstrygejern.
5) Hvordan udføres en generel opfriskning af bordet og hvilke materialer skal jeg bruge hertil? Hvad er bedst af sandpapir og ståluld 000? Hvad er bedst af færdigblandet teakolie og en hjemmebladet olie af terpentin (vegatabilsk eller mineralsk) og linolie (rå eller koldpresset)?

Jeg ser frem til at høre jeres bud på hvordan jeg skal gribe det an.

Mange påske hilsner
Kasper

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det var min tanke at fikse til selv, det er jo lidt sjovere - ellers tak :-)

Men har du nogle ideer hører jeg dem gerne.
Ikke lige gode forslag til smukkeseringen, men pas på med at slibe på fineren.
Hvis det har været sleben ned før, (det er jo ikke nemt at vide, hvad tidligere ejere har bedrevet),kan fineren være meget tynd. (egne dårlige erfaringer)

Osse her!

Har set et lignende bord ødelagt ved gennemslibning.
Dog således at et bord af den kvalitet og måske alder, kan forventes at have en rimelig tyk finer!

Det bedste er faktisk at bruge en zieklinge.

I øvrigt ros for et velformuleret, -fotodokumenteret og idetheletraget -kommunikeret spørgsmål! :o)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis