lænsepumpe alarm

Hej. På min båd har jeg en af de lænsepumper der har indbygget niveau-måler der gør at pumpen starter automatisk når vandstanden når et vis punkt. Der går 3 ledninger ud til den. Minus, plus til automatik og plus uden om automatik. Og det er jo et meget godt system der virker fint. MEN jeg kunne nu godt tænke mig at der var en lille pære der lyste når pumpen køre. Hvordan kan jeg lave det? Findes der et eller andet relæ man kan bruge?
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej
Det er meget let - du tilslutter blot din lampe mellem den plus der starter pumpen uden om kontakten og den anden side af lampen til minus, så er der 90 % chance for at det virker som du  ønsker det
Hilsen Polobjørn

"AUTOELEKTRIKEREN"
Hej Polobjørn. Jeg er ikke sikker på jeg forstår hvad du mener.
Det er monteret sådan at der går + & - fra batteri til en 3-vejs kontakt (On - OFF - Auto) Fra denne kontakt går der så 3 ledninger (1 stk minus og 2 stk plus) videre til pumpen. Mit ønske er så at når jeg sætter kontakten til AUTO, så skal pæren lyse når pumpen starter. Men hvis jeg monterer pæren som du siger vil pæren vel lyse så snart jeg sætter kontakten i "Auto"? Eller har jeg misforstået det helt?

Hvis det var der sad en extern niveau-måler ville jeg sætte pæren mellem måler og pumpe - ingen problem. Men på denne pumpe er hele skidtet bygget sammen og jeg har ikke mulighed for at komme til at montere noget mellem pumpe og niveau-måler,

Du skal montere lampen mellem on og minus
Så vil det sikkert virke som du ønsker.
Hilsen polobjørn

"AUTOELEKTRIKEREN"
Hej igen
Hvis ikke ovenstående giver det ønskede resultat, så skriv igen så har jeg en anden løsning med et "reed relæ" som måler hvornår din pumpe bruger strøm og så tænder en lampe !!
Hilsen Polobjørn

"AUTOELEKTRIKEREN"
Hej polobjørn. Så har jeg prøvet din løsning, pæren lyser så snart jeg tænder på kontakten, så jeg går ud fra at selve "styringen" sidder inde i selve pumpen. Har prøvet at sætte pæren til på minus og "auto" og minus og "on", begge dele med samme resultat.. en lysene pære :-)
Hvad går løsningen med relæet ud på?
Annonce
Skrevet af polobjørn på 29 mar 2013 14:00
Du skal montere lampen mellem on og minus
Så vil det sikkert virke som du ønsker.
Hilsen polobjørn

hvis du monterer lampen som beskrevet og sætter kontakten på "auto" lyser den så straks ?  eller ?
Den anden løsning kræver lidt dele fra en bil - skal se hvad jeg har i rodekassen, når jeg kommer på arbejde !
Det går ud på at sætte et specielt relæ ind i plus ledningen til din pumpe - når der så går strøm i ledningen vil dette relæ trække og slutte en kontakt og så er resten jo meget nemt !
ser hvad der er i rodekassen når jeg kommer på arbejde - hvis du er nogenlunde skrap til el kan du selv fabrikere et sådant relæ ved hjælp af lidt kobbertråd i passende tykkelse, samt en reed kontakt !
Hilsen Polobjørn

"AUTOELEKTRIKEREN"
Ja pæren lyser med det samme jeg tænder kontakten. Tror jeg skal have en RIGTIG god forklaring hvis jeg skal lave et relæ selv :-)

Hej
Har kigget i alle rodekasserne, men der var desværre ikke noget der kunne bruges - du må klare dig uden
Hilsen Polobjørn

"AUTOELEKTRIKEREN"
Ja det ser sådan ud :-)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis