Fishfinder - indvendig/udvendig transduser?

Jeg har fundet den fishfinder, som jeg vil sætte på min 395 Poca jolle der er på trailer.
En Garmin 500c som jeg har fundet til 2.299,00 kr. på nettet.(tilbud)

Så er det lige om jeg skal sætte en hæktransduser eller have en indvendig?

Jeg har læst om luftblærer/lommer, madolie, sandsække og andre mystiske ting til den indvendige.
Underlige påsætninger - skal de moteres af ældre hekse og magier?

Den udvendige har også problemer... bådtraileren ødelægger den og så skulle den være dårligere til at finde fisk, der er sikkert flere minusser ved den?

Hvad siger I til det hele kære erfarne - fishfinder brugere? Jeg aner virkelig ikke, hvad jeg skal købe.

Husk lige på, at en Poca 395 har flad bund, der er et hulrum.
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis der er et hulrum, kan du ikke bruge indvendig montering.
Jeg har en hækmonteret transducer på min jolle, jeg har lavet et beslag, så den kan hæves op, når båden trailes, eller man lige vil slæbe båden op på en revle.
Jeg har lavet beslaget, at to firkantede rustfaste rør, som kan gå ind i hinanden.
Der er fræset en slids, så transduceren kan hæves/sænkes ved at løsne en skrue.

Med en hækmonteret, kan du jo også have en transducer, med log hjul, hvis det er en mulig hed i loddet.
Du kunne jo lave en form for arm der monteres på agterspejlet, på den arm kan du så montere transduseren så den stikker de obligatorisken 10 cm under vandlinien. Når båden skal op på traileren vipper du armen op så den eventuelt står lodret op. Der skal være en form for låse der kan holde den både oppe og nede.
Hvis den skal være inde i båden så skal den monteres i direkte forbindelse med bunden, der støber du en lille beholder ( kan være et stykke paprør ) fast med glasfiber i bunden, den skal ikke være størrer end transduseren lige kan være der. Herefter tager du et stykke kraftig ståltråd og sætter om beholderen og op igennem spændeøjet på transduseren så den fastholdes i den rette position. Så kan du fylde polyester med hærder ned i beholderen, gør det langsomt så du er sikker på at der ikke dannes luftbobler på undersiden af trans.  Lad det tørre og så er den klar til at blive brugt.
der er jo dobbeltbund i båden??

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Selvom der er dobbeltbund, er det jo tilladt at skære et stykke af dobbelt bunden, så skal der blot støbes omkring hullet så det er lukket af til resten af dobbelt bunden. Hvor svært kan det være ?
Og lave det der fiksfakseri med at støbe kontra skære hul og støbe er da vigtige ting..

Jeg undre mig over at, de både jeg har haft og har, har alle monteret tranduseren i et hul i skroget.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Så er det en anden transduser end den der følger med som standart i vore dage, de kan kun monteres som hæk transduser eller i en beholder i bunden. Den type du har er sådan set den gammeldags model, hvor den er monteret udvendigt fra op gennem et hul i skroget og med en form for beskyttelse omkring transduseren.
Jeg foretrækker selv den model hvor der ikke laves hul i skroget
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis