Fastgøring af trappe-mægler

Hej
Jeg er i gang med at lægge nyt gulv på vores repos på 1. sal, 30 mm fyrplanker skruet på bjælker/strøer. Jeg har været nødt til at fjerne mægleren (stolpen som gelænderet ender i på toppen af trappen) da den stod oven på det gamle gulv, sømmet fast.
Nu skal jeg have sat mægleren fast igen, men er lidt i tvivl om hvordan man gør det bedst. Den er flad i bunden, 125 x 125 mm, og knap 1 meter høj. Den eneste måde at fastgøre den på som jeg umiddelbart kan komme på, er at sætte lange skruer på skrå fra siderne nede ved bunden og videre ned i gulvplanker/bjælker. Skruehovedet undersænkes og spartles og males.
Men er det stabilt nok? Eller findes der andre bedre måder at sætte en høj stolpe fast på et plant underlag, så man samtidig ikke kan se søm/skruer?
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
En kratfig rundstok som limes i gulv og møgler, er klart det mest stabile.

Den metode du beskriver er vel ok. Hvis skruerne er lange nok og der er materiale nok at få fat i.

De længste træskruer jeg kan finde er 200 mm.

Men de er muligvis med undersænket hoved. Og det er ikke nødvendigvis så smart når de skal skrues skråt i.

Det er muligt at du bør lave et "bryst" i træet og lægge en ring/spændskive således at hovedet ikke flækker træet ved ispænding.

De 4 skruer skal sidde "rigtigt"
Men det er uklart om det er en 1/4- eller 1/2-svingsrepo du har gang i?
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
@koludabyg, hvordan gør man det rent praktisk?
@Sitting bull, det er en ligeløbstrappe der ender i en repos hvorfra der er adgang til 3 værelser på 1. sal. Gelænderet fra trappen ender i øverste halvdel af mægleren, og på samme side af mægleren er det gelænder/rækværk der afskærmer trappeåbningen i etageadskillelsen også fastgjort. Mægleren står umiddelbart over en af de bjælker der bærer gulvet, så jeg tænker at en lange skruer på skrå kan få fat i både gulvplanke og underliggende bjælke. 200 mm skruer er i øvrigt også det længste jeg lige kunne finde.
Men så skal der måske ikke så meget til at holde den mægler på plads.

Hvis rækværket er fastgjort til væggen og gelænder-håndlisten til trappevangen via ballustre så skal der ret meget til at rokke mægleren!

Det er rigtigt som Koluda skriver at mægleren osse kan fastgøres med en kraftig rundstok.
Men det kræver enten et meeeget langt bor med stor diameter, således at der kan bores fra neden og et passende stykke op i mægleren.
Eller der bores "fra begge sider" (i kontaktfladen), altså på samme måde som man monterer en alm. trædyvel!

Måske osse en passende lang indlimet kraftig gevindstang kan gøre det!

Hvis du skønner skruerne uegnede kan osse anvendes indlimede gevindstænger, evt. uden møtrikker. Der anvendes i såfald ekspanderende lim!
Der kan osse bruges Larsen-bolt(e).

@matdoc, er det rigtigt forstået at dit gelænder kommer op og fortsætter på den anden side af mægleren i et rækværk på reposet, altså drejer om hjørnet?
Jeg tænker på om jeg kunne bruge samme metode med rundstokken. Jeg skal sætte en mægler fast, så den er afslutningen på et lille rækværk oven for vores trappe. Der er kun en baluster og knap 30 cm håndløber, men det er et sted med meget trafik om hjørnet ved mægleren. Hos os forestiller jeg mig man vil holde i mægleren og svinge sig lidt på vej rundt fra trappen op på gangen. Så den skal sidde godt fast.
Jeg følger med i de svar du får, og jeg vil også meget gerne høre hvad du beslutter dig for.

Villa VilleValhal - gammelt hus, altid noget der skal laves
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Jeg ville uden tvivl så vælge en limet rundstok.
@Villa VilleValhal Jeg ved ikke om jeg lige kan beskrive det bedre, men jeg tror bare jeg tager et billede og lægger op, så er det nemmere præcist at se hvordan det ser ud. Og jeg har stadig ikke helt besluttet mig, men skal nok give besked hvad det ender med.

Kan man lave løsningen med rundstokken uden at skulle bore hele mægleren igennem ovenfra ( kræver vel et bor på >1 meter...)? Hvis man borer hul til rundstokken i bunden af mægleren og efterfølgende borer i gulvet skal man jo bore 100% præcist i 2 planer ellers kommer mægleren til at stå skævt i 1 eller 2 retninger? Det synes jeg umiddelbart lyder ret svært når man kun har en almindelig batteriboremaskine til rådighed til boring i frihånd. Skal man have fat i specialudstyr, eller er det et smart trick til det?
Du borer selvfølgelig et lille hul i mægleren, og sætter en dybel stift i, som markere center i gulvet også....

Har du ikke sådan en, kan en en skure, dykker, søm eller lign som klippes skarpt i spidsen, selvfølgelig også anvendes.
Du skal være sikker på at "de to huller" bliver vinkelret på kontaktfladen eller har samme retning. Kan man sige.

Det kan gøres ved at du tager en klods af passende tykkelse og borer et hul i den - helst med en søjleboremaskine.

Men i hvert fald skal hullet igennem klodsen være vinkelret på klodsens modstående flader.

Formålet er at anvende klodsen som styr for boret i din boremaskine. Får du bare startet rigtig så skal de 2 huller nok få den samme retning.

Og hvis du finder ovenstående udredning uforståelig - så er det fuldt forståelig. .o)

(Hvis du har en boremaskine med "lod-libelle" så kan den osse bruges!)

@Villa VilleValhal Det er sådan her det ser ud. Begge håndlister skal sættes fast i mægleren, og umiddelbart tror jeg at går på løsningen med lange skrå skruer - overvejer dog også at supplere med en rundstok evt i en lidt mindre udgave. Jeg skal nok give en melding på hvilken løsning det ender med, og hvordan resultatet bliver. Men det bliver nok først om et par uger da jeg stort set ikke er hjemme de næste 14 dage pga arbejde og kurser.
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også