smart hus

Hej

I forbindelse med mit renoverings projekt hus er jeg nu ved at bryde ned til de 2 nye badeværelser og en lille fordelings gang.

I den forbindelse skal der laves helt nye installationer i de 3 rum og jeg har planer om at der skal være en separat gruppe til badeværelserne, alene fordi alt lys i dag køre på 2 grupper.

Men jeg er blevet lidt varm på at lave noget IHC/Smarthouse agtigt.
Derfor har jeg en række spørgsmål:
1. Hvilke løsninger findes der ud over SmartHouse og IHC?
2. Hvad er start omkostningerne?
3. Kan det let udvides til resten af huset i forbindelse med renovering?
4. Kan det styrres fra en smartphone, og hvad koster det ekstra?

Håber nogen er mere vidende end mig.

Mvh Jesper
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der er også zensehome og tildels forskellige zware/zigbee teknologier.

Men start med at finde ud af, hvad du vil og hvad det skal bruges til. Hvis du bare vil kunne tænde lyset på toilettet, når du sidder på tønden og spiller Angry Birds, er det en løsning vi taler om. Vil du kunne styre varme og alarm osv. er det en helt anden løsning.

Så hvad præcis er det det "IHC/Smarthouse agtige" skal gøre for dig?

Jeg er selv lidt en teknologinørd, og har selv i forbindelse med min renovering overvejet om jeg ville ofre penge på noget home automation. Jo mere jeg har tænkt over det, jo mindre har jeg kunnet set formålet. Fjernstyring af lys fra en telefon? Det eneste tidspunkt jeg kan se det nyttigt, er når jeg sidder i min sofa foran fjernsynet. Det kan klares med en fjernbetjent stikkontakt til 100 kr. Styring af lys i andre rum? Måske som "tyverisikring" for at få huset til at se lidt beboet ud. Kan løses med et kontaktur til 15 kr. Jeg har ikke kunne rigtig kunnet få min "cost/bennefit"-analyse til at hænge samme.

Det eneste sted, hvor jeg har kunnet se en fordel er i varmestyring. Her kan jeg se det smarte i, at jeg kan skrue ned for hele huset på en gang, når jeg ikke er hjemme. Og her kan jeg også se fordelen i at kunne tænde for varmen fra min telefon.

Resten er rent lir, hvor man får meget lidt praktisk anvendelig styring for pengene.
Jeg vil gerne kunne:
- Slukke alt lyset når jeg går ud.
- Have rengøringslys i nogle zoner.
- Kunne slukke alt lyset fra min seng, er gerne for doven til at stå op igen.
- Kunne slukke for stikkontakter på børeværelserne og kaffemaskinen.
- Det ville være nice at kunne styrre gulvvarmen, men der er jeg allerede oppe på 2 forskellige systemer af styrringer, så det er nok ikke sansynligt.
- Alarm og i særdeleshed brandalarm i hele huset vil være lækkert, men prisen kan blive en dræber.

J;-)
Du godeste 25% strømbesparelse, det er jo meget, men har de (Zensehome) medregnet at deres kontakter bruger mellem 0.2 og 0.4 W, og dem kan man jo ikke slukke for!!

Og 90% af mine lyskilder er LED... Så mon ikke de 25% alligevel er højt sat?
Jeg har IHC i hele hytten og havde også store, vilde planer for, hvad jeg ville.
Jeg bruger det til at tænde og slukke lyset og ikke andet.

Mht. sluk-alt på stikkontakter, skal du lige huske at trække kabler særskilt til køleskab, fryser, cloc-vækkeur, cirkulationspumper, fyr, aut. udendørs lys osv osv. 
Det lavede jeg kun i en del af huset og ærgrer mig meget over det, da det jævnligt medfører meget uønskede resultater.
ALT skal planlægges ned i mindste detalje og du skal forudse det utænkelige for at designe anlægget. Det er mere end besværligt at ændre på installationen efterfølgende.

Hvis jeg skal bygge noget andet, skal der ikke dette gøgl i.

Med venlig hilsen
ktm

 

Skrevet af ktm på 26 mar 2013 20:11
ALT skal planlægges ned i mindste detalje og du skal forudse det utænkelige for at designe anlægget. Det er mere end besværligt at ændre på installationen efterfølgende.

Hvis jeg skal bygge noget andet, skal der ikke dette gøgl i.

Tak for input, jeg tager det med i mine overvejelser.
Du godeste 25% strømbesparelse, det er jo meget

For det første er det jo noget markedsføringsgøgl, som næppe har ret meget med virkeligheden at gøre.

Og er 25% egenligt ret meget? En almindelig husstand bruger vel omk. 4000kWh om året. Dvs. 1000 kWh kan spares, hvis man tror på deres tal. Det er omk. 2000 kr/år. Investeringen i et system er næppe under 20kkr, dvs. det går min 10 år, før det er betalt hjem. Og som du selv er inde på, så har systemerne et egetforbrug og alt vi omgiver os med bruger mindre og mindre strøm. Så selv med de mest optimistiske briller tror jeg det er svært at retfærdiggøre investeringen set ud fra en økonomisk vinkel.

I min tidligere lejlighed monterede jeg IHCWireless fordi jeg synes, det var smart med lysdæmpning, fjernstyring og scener. I praksis tændte jeg altid lyset direkte på dæmperen på samme niveau, så det blev ikke brug som tiltænkt.

Personligt er jeg også meget betænkelig ved at skulle basere så stor en investering på produkter fra mindre leverandører. Eksisterer Zenzehome og Smart House om 5 år? Kan jeg udbygge til den tid? Kan jeg overhoved få reservedele? IHC skal dog nok eksistere.

Og endelig, så er der begyndt at komme rigtig mange trådløse produkter, som kan bruges uden at installationerne skal ændres. Philips har f.eks. pærer, som kan styres direkte fra en mobiltelefon.

Men hvis du vil have nogle bedre bud på hvad det koster, så kig ovre på
http://www.ihc-user.dk/forum/page/index.html
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis