Reperation af gammel skab



har arvet et gammelt skab og af nostalgiske grunde, kunne jeg godt tænke mig at sætte det i stand hvis det er muligt. Der er nogle revner der skal udbedres og nogle kanter der er lidt ødelagt og der skal vel egentlig også en helt ny overfladebehandling til.

Er der nogen der kan komme med lidt input hvordan man får det startet og kan det overhovedet lønne sig?

Skabet ser således ud:

Link til bille
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Inden du kaster dig ud i at renovere skabet, ville jeg lige spørge en antikvitets handler om dets værdi. 
Hvis det nu viser sig at være lavet at lige netop den snedkermester der er verdens berømt for at lave skabe, så ville det være ærgerligt hvis du har "ødelagt" det med slibning osv.

Mange gamle ting taber voldsomt i værdi, hvis man ikke kan se 100 års slid, eller man har skiftet til nye håndtag eller hængsler

Når det så er sagt, og det viser sig at være et "almindeligt" skab, ville jeg slibe det ned i hånden (ikke noget med maskiner, med mindre du er rigtig god med dem) med fint sandpapir, og give det en gang lak efterfølgende. 

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Det er et flot gammelt skab, og er du ikke snedker, vil det være en dødsynd at rode med det. Endnu værre bliver det hvis du begynder at male på det, så vil det omgående miste sin verdi som et antikt skab.
Vask skabet af med en tynd opløsning af grundrens og lunkent vand på bløde klude, vask efter med rent vand og lad det tørre. Og om det har en revne eller to, er blot med til at fortælle skabets historie.
Skabet er så vidt jeg kan se malet med en speciel lasur, så det ser ud som om det er mahonig, den skal man være expert i hvis den skal genskabes. selve skabet er nok lavet af fyrretræ.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Skabet er virkeligt slidt, så selv om det skulle være "antikt" kunne jeg ikke forstille mig det skulle være mange hundrede kroner værd ;-)

Der er en del revner i, kan de fyldes med en træspartel, eller skal jeg finde noget træ at kile ind?

Vil en mahogni-maling dække evt. reperationer eller vil de være synlige gennem maling/lak eller anden overfladebehanling?
For at svare på det sidste, der er ikke noget der hedder mahonig maling, den metode skabet er malet på er en meget gammel tradition som meget få kan lave i dag.
Hvis du spartler revner og hele overfladen kan du sagtens undgå at kunne se reperationer, der skal slibe og spartles over flere omgange, så skal der grundes og slibes igen nok en gang spartel og slibning for at afslutte med flere tynde lag maling.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også