Hvordan måler man temp i et køle- fryseskab?

Spørgsmål: Hvordan måler man temp i et køle- fryseskab?

Info: Nyt køle- (140 l) fryseskab (50 l) a+.

Sælgeren oplyste, at skabet ville holde 5c køl og -18c frys, hvis indstillet

på omkring 3 på en 6 skala.

For at kontrollere temp blev der sat et alm søjletermometer i køleskabet.

Det viste 7-8c. Herefter blev både køl og frys kontrolleret med 2 forskellige søjletermometre og et af de runde termometre. Alle viste køl 7c +-1c og frys -14c +-1c.

I fryseren var det påfaldende, at en beholder med madis var meget blød.

Dvs hvis alle termometre viser forkert, viser de det samme forkert.

Herefter blev skalaen indstillet til max. Det gav køl 6c og frys -16 til -18c.

Sælger blev tilkaldt. Han kunne ikke huske, at han havde sagt at indstilling på 3 ville være nok.

Og sagde nu 4-5.

Med et medbragt termometer målte han køl 5c og frys -18c ved indstilling 4.

Han oplyste, at man ikke kan måle temp med de anvendte alm termometre.

Og hvis man måler køl med søjletermometer, skal det gøres i vand.

Skal man så måle frys i is?

Hvordan måler man temp i køl og frys?

I en anden fryser har indstillingen været 3 på en skala 6, og søjletermometer har vist -18c +-1.

Vil det sige, at den fryser faktisk fryser ved -20 til -25c?

Tak.

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har set at man bruger sådan et digitalt instrument med en ledning til en føler som lægges ind på øverste hylde i et køleskab / fryser og døren lukkes, målingen tages efter 5 minutter.
Jeg tvivler på at de omtalte termometre er så unøjagtige, men har de været i de omtalte køle/frys længe nok til at kunne indstille sig? 5 min er ihvertfald ikke nok, husk på at det er luft der skal transportere varmen fra termometret og luft anvender vi til isolering, godt nok indeholdt i rockwool eller andet. 

Og husk på nøjagtigheden ikke nødvendigvis stiger ved anvendelsen af noget digitalt!! Det ser bare sådan ud.
  
mvh

BS

 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

jeg arbejder med hvidevare til industri køkkner og her skal temp pase ret præcist vi bruger som håndværker skriver et digitalt termometer vi ligger ind i den øverste del af skabet og lukker det og venter til det viser en stabil temp, det kan godt tage 5-10 min
Skrevet af dda på 26 mar 2013 09:16

Spørgsmål: Hvordan måler man temp i et køle- fryseskab?

Info: Nyt køle- (140 l) fryseskab (50 l) a+.

Sælgeren oplyste, at skabet ville holde 5c køl og -18c frys, hvis indstillet

på omkring 3 på en 6 skala.

For at kontrollere temp blev der sat et alm søjletermometer i køleskabet.

Det viste 7-8c. Herefter blev både køl og frys kontrolleret med 2 forskellige søjletermometre og et af de runde termometre. Alle viste køl 7c +-1c og frys -14c +-1c.

I fryseren var det påfaldende, at en beholder med madis var meget blød.

Dvs hvis alle termometre viser forkert, viser de det samme forkert.

Herefter blev skalaen indstillet til max. Det gav køl 6c og frys -16 til -18c.

Sælger blev tilkaldt. Han kunne ikke huske, at han havde sagt at indstilling på 3 ville være nok.

Og sagde nu 4-5.

Med et medbragt termometer målte han køl 5c og frys -18c ved indstilling 4.

Han oplyste, at man ikke kan måle temp med de anvendte alm termometre.

Og hvis man måler køl med søjletermometer, skal det gøres i vand.

Skal man så måle frys i is?

Hvordan måler man temp i køl og frys?

I en anden fryser har indstillingen været 3 på en skala 6, og søjletermometer har vist -18c +-1.

Vil det sige, at den fryser faktisk fryser ved -20 til -25c?

Tak.


Først og fremmest er det noget vrøvl, at søjletermometre ikke virker. (køleskabstermometre er ok til formålet - at måle indenfor 2 - 3ºC de er fabelagtige til at fortælle om temperaturen stiger, eller falder...) 

Jeg har personligt kontrolleret (kalibreret) mange væske-i-glas termometre, og de er ofte bedre end billige digitalinstrumenter, og helt sikkert bedre end de infrarøde.

Jeg ville, som du selv nævner det, måle køleskabet med termometret nedsænket i et glas vand, og ligesådan i fryseren, blot med husholdningssprit i stedet.

For at få en ide om hvor godt termometrene er justeret, vil jeg starte med at lade termometrene stå i en snesjap blanding - den er 0ºC (et kvarters tid...) - så ved du hvor meget de viser for lidt / for meget.


"Born to Run" er fra 1975... og det er stadig en fed plade.
Tak for svar.
De 3 termometre lå i dagevis i enten kølen eller fryseren, og blev aflæst flere gange med lange tidsrum mellem aflæsningerne.
Jeg mener ikke, 3 forskellige termometre kan vise det samme forkert. Men det kan godt være, jeg skal måle temp i grødis med de 3 termometre. Og da kølingen sker via luft, kan jeg ikke se, hvordan varerne i skabet kan have en lave temp end luften,
når skabsdøren har været lukket i lang tid? Selv om det er et billigt skab, synes jeg, det er uacceptabelt, at det fra dag et skal stå på max nedkøling. Har nogen prøvet at se, hvad temp er i jeres køleskab og på hvilken indstilling.
Tak.
Jeg har et lille forholdsvis billigt køleskab fra Onkel Harald, det står på 3 og så er der ca. + 5 i skabet. Og så har jeg en stor skabs fryser en Bosch no frost hvor temperaturen er indstillet til minus 18 og tingene der ligger der i, er virkelig som sten når jeg tager dem ud. Jeg har prøvet at måle dens forbrug pr. døgn og det er på 0,56 kw. hvor mit køleskab ligger på ca. 0,60 kw.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis