T-stykke til vandhanetilslutning

Et vægudtag til tilslutning af en vandhane er lidt mindre end ½", jeg går ud fra at det er 3/8".
Findes der ikke et T-stykke man kan montere på dette, så man kan fordele til 2 vandhaner, så det skal være 3/8" indvendig gevind i den ene ende, og 3/8" udvendig gevind i den anden ende og i afgreningen. Jeg kan ikke finde et sådant, hvilket undrer mig såre, da det da må være et ret normalt forekommende behov. 
Eller er jeg nødt til at bruge et 3/8" T-stykke med indv. gevind (hvis det er til at få og så 2 brystnipler, hvilket ikke er nogen særligt elegant konstruktion.

Spørgsmål 2: I et termostat-blandingsbatteri (til bruser) kan vandet der løbe fra den varme tilslutning til den kolde eller omvendt, når hanen på det er åben, men afløbet spærret, fordi der er en lukkeanordning på bruseren. Og hvis det er tilfældet, skal det brusetermostaten så monteres med kontraventiler på begge tilslutninger for at hindre tilbageløb?
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Er du helt sikker på, det ikke er ½"?
det er fordi det er nilventiler der sidder i dåsen i væggen. denne kan fjernes og så er der ½" i væggen.
Ja, der er en ventil som er skruet på en ½" i væggen, men den vil jeg ikke skrue af. For det første vil jeg ikke undvære at kunne lukke ventilen, for det andet ville det blive en stor knoklet konstruktion der ville fylde alt for meget i det underskab i badeværelset hvor det sidder. Jeg har på nettet fundet et almindeligt 3/8" T-stykke, som kan skrues direkte på. Men da jeg ikke kan finde et med udvendigt gevind, må jeg bruge 2 brystnipler. Hele denne konstruktion ligger inde langs bagvæggen i skabet.

Og jeg mangler stadig svar på om vandet kan løbe fra den varme indgang til den kolde eller omvendt i et termostat brusebatteri, når hanen på det er åben, men afløbet spærret.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis