Reetablering af ny have. Den skal fræses op og gøres pæn.

Sidste år købte kæresten og jeg hus. Den tidligere ejer havde haft bassin, og en lille høj. Derudover lå der 22 tons kampesten.  Alt dette har sikkert været rigtig pænt engang, men da vi overtog det havde det været forsømt i en række år. Vi har så fået fjernet alle stenene, og fjernet det bassin, og fyldt det ud med jord fra højen.
Nu ser haven jo bare ikke særlig pæn ud. Der er flere steder hvor der ikke er græs, og vi har mange huller og buler i plænene.  

Vores plan var så derfor at få fræset hele haven op, så man kunne få den plan og pæn, så det er muligt at slå græsset når det engang bliver sået. 

Hvad er så den bedste fremgangs måde til alt dette? 
Mine tanker var at leje en have fræser i den lokale silvan. De har en på 205 ccder koster 355.- om dagen. Og håbede på jeg kunne fræse haven på en enkelt eller 2 dage. Det skulle dog være ret hårdt har jeg kunne google mig til. Så vil måske alliere mig med en ven så jeg kan nøjes med at leje den i maks 2 dage.   
Er det bare at køre på, og fræse græs og ukrudt og alt hvad der er op, også rive den plan og fjerne sten og andet? 
Efter den er fræset og revet plan, ville jeg nogle ture med en trumle, for lige at få det pænt og fladt så man kan begå sig der ude  

Hvor længe skal såda en plæne så have lov at ligge før man kan plante græs? Kan jeg det umilbart efter, eller skal den ligge et ½år - 1år for at sætte sig, før man planter græs? 
Hvilken græs skal man vælge? Er det bare den billige fra jem&fix eller kan det betale sig at give lidt mere for en bedre blanding? Og i så fald hvad vil foreskellen være? 

Jeg har ikke nogen erfaring med at køre med havefræser, men går ud fra det kan lade sig gøre, med lidt øvelse.
Så er der nogen, med gode råd eller ideer, til hvordan bedst får min have pæn igen, skal i være velkomne til at svare
15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
er det 200 m2?

eller 2000 m2??

evt et billede eller 2, så er det nemmere at hjælpe jer
Skrevet af JR-Anlæg på 25 mar 2013 17:03
er det 200 m2?

eller 2000 m2??

evt et billede eller 2, så er det nemmere at hjælpe jer
Man kan jo ikke få det hele med i første post  

vores grund er på ca 850. så skal der lige fratrækkes 100kvm hus, samt en indkørsel og skur. Så vil tro der er 350-450kvm have der skal fræses og laves om. 

Jeg fræsede min lille have på 150m² på kryds og tværs på omk. 4 timer med en lejet fræser fra Silvan. Ja, det er lidt hårdt, men ikke umuligt. Har du hjælp kan det godt klares på én dag.

Man skal vist passe på med at tromle efterfølgende. Jorden skal helt være ret løs, for at give græsrødderne bedste muligheder for at komme dybt ned. Jeg gik jorden over med små skridt, inden jeg planerede med en rive og en omvendt palle med et par havefliser oven på. Alternativet til at trippe rundt, er en gittertromle.

Jeg brugte de billige græsfrø. Efterfølgende har jeg nok fortrudt lidt. Tåbeligt at spare et par hundrede kroner på frø, når man lige har brugt en dag på at lave forarbejdet perfekt. De dyrere blandinger har flere forskellige frø, som er tilpasset forskellige betingelser (lys, vand osv.). Med mine billige frø har jeg et område, hvor græsset vokser meget langsomt og ikke er nær så tæt som andre steder. Jeg eftersår nok med nogle dyrere frø om nogle måneder, når vejret er til det.

Der er i øvrigt mange vejledninger i anlæg af græsplæner, hvis du sørger efter det.
Du skal også tromle, efter fræsning, ellers bliver det ikke jævnt.

Hvis der er meget ukrudt, kan det betale sig at fræse hver 14. dag forår sommer over, tromle og så græs I august.
Græsplæner skal anlægges enten I april eller august, og husk- man må helst ikke gå på det I den måned eller to, det vokser I.
Nu bliver april I år nok for kold, så fræs over fra maj/juni, når jorden er tør nok.

Alternativt: Rullegræs, men der skal fortsat fræses, rives og tromles. Og vandes!

Nu er jeg ikke til græsplæner, de ER arbejdskrævende I stor stil. Men man kan også plante "miljøplanter"- og blodkløver er faktisk smuk. Hvis man har duftende roser, kan man også spice plænen op med fx timian. Det dufter guddommeligt!

Ja, jeg er freak- haver skal dufte- udover at se godt ud. Og at nedlægge bade basin og stenhave- :-( Men god fornøjelse! (Y)

Mvh
Tine

Mvh
Pinny
Hvis du ikke tromler, skal der rives godt, og afrettes med brædder og snore, så det er I water.

Måske kan en anlægsgartner bedre betale sig?! De har værktøjet.

Mvh
Pinny
Annonce
Man kan spørge sig selv, om en have nødvendigvis SKAL snorre lige... Har selv ca 7-8-900 m2 græsplæne, anlagt af de forrige ejer
som en stor firkant... RØV kedeligt at se på Men godt udgangspunkt til at starte en ny have op på

Faglært bygningsmaler, gør-det-selv og autodidakt ud i renovering af husmandssted 
planen var også at fræse den på kryds og tværs så jeg havde fået godt fat i det hele. Og derefter rive den så den bliver plan. måske også trække en palle lidt rundt hvis det er nødvendigt. Er ikke ude på at få den i vatter og helt lige. Den skal bare være plan uden de større lunker eller buler. Så det er nemt at klippe græsset, og man kan gå rundt uden at falde ;D

Vi starter også med græs på det hele. Så kan konen altid lave bede, og hvad der ellers skal være rundt omkring bagefter.

@pinny: Jeg tror ikke jeg gider at betale 355 hver 14 dag for at få fræset den igennem. Det bliver lige dyrt nok. Jeg var nede og snakke i en lille plante skole her i byen, og der fik jeg af vide at jeg sagtens kunne plante græsset efter der var blevet fræset. Så skulle jeg bare sørger for at klippe græsset ofte, så det ukrudt der kom op blev klippet hele tiden. Det skulle det ikke kunne lide, og dermed dø. også kunne jeg smide sådan noget på plænen der hjalp mod ukrudt, mås og sådan noget.
Ville leje en lille traktor med bagmonteret fræser!

For et par år siden lejede mine svigeeforældre en alm fræser i silvan, den hoppede nærmest bare ovenpå græstørven, , så det opgav vi ret hurtigt, og lejede istedet en lille traktor med fræser og tromle bagpå i en arbejdsgang, det var NEMT (-: kostede iøvrigt 1200kr incl autotrailer. Se evt www.hallundmaskinudlejning.dk for eksempel, det er jo ikke rigtig aktuelt at bruge dem med dit postnummer

Alternativt som minimum en bagmonteret fræser.

Mvh Christian

den have trænger til at blive grubet

 

Hvoraf sees det? Grubenødvendigheden .o)
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis