Montering af batterier

Halløj :-)

Jeg er pt. ved at opbygge elnnettet på min Bianca 27, jeg har 4 220 amperes gele batterier som jeg skal have placeret bedst muligt, det er 280 kilo i alt så jeg skal have lavet noget der holder selv i hårdt vejr.

Jeg regner med at lave en ramme i træ til henholdvis under sovepladser forrest i hundehuset og lige foran hvor skrueakslen går ind, der tro jeg båden er i nogenlunde balance.

Mit spørgsmål er hvordan fastgør jeg rammen til skroget, er ikke meget for at skrue eller bore, hvad kan jeg ellers gøre lime eller støbe det i glasfiber. Hvad gør i andre ?

Er der andre ulemper er der ved at smide 300 kg ekstra i båden, så længe det er dybest muligt i 

Mvh Rodec
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Rodec

Jeg vil kun udtale mig om, hvordan du fastgør batterierne:

Du bør lave en træramme i helst marinefiner eller alm træ - (ikke teak-finer, da der er olie i træet, så det ikke binder) som kan støbes fast på skroget med glasfiber.
Det skal gøres "efter bogen" - altså slibes rent hvor der limes, passende stor flade til glasmåtterne, ordentlig temperatur og korrekt brug af glasfiber og polyester eller epoxy.
osv osv

Du skal helst kigge ind på et værksted / spørge en fagmand, hvor du kan se hvordan man laver sådan noget - det skal dælme sidde fast - ellers har du en "loose cannon" som englænderne vist kalder det, når en stor tung ting tumler rundt i en båd i dårligt vejr.

Med hensyn til vægt og placering - Personligt lyder det som om du putter en masse vægt ned i din båd - og det skal man kun gøre hvis der er en meget god grund til det. Synes jeg. Jeg ville personligt gøre hvad jeg kunne for at minimere den slags ekstra vægt i en sejlbåd.

Nogen andre må sige hvad der er fornuftigt med placering i den båd han har.

mvh A.

To ulykker kommer sjældent alene.
En Bianca 27 er så vidt jeg husker platgattet, her gælder det om at have så lidt vægt agter som muligt, så spejlet kun lige ligger i vandet og helst lidt over ved sejlads. Når du skriver du vil anbringe det ved skrueakselen indgang i skroget og lige under doghauset vil du nok få lidt for meget vægt agter over. Jeg forstår slet ikke hvorfor du skal have så stor en batteri kapasitet med i båden. Almindeligvis har man et start batteri og et forbrugs batteri, det skulle være rigeligt.
Det er en voldsom mængde ah

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Det lyder som om jeg skal i gang med at arbejde i glasfiber, det er 20 år siden jeg prøvede det sidst. Kan i huske cykelbådene i sommerlandet udformet som en svane, dem har jeg repareret mange af og jeg hadede det forbandede slibestøv som pesten.

Ja jeg havde godt nok tænk på om vægten var et problem i Biancaen. Batterierne kommer fra min gamle båd, et 30 fods træskib fra 1943 vægt 19 tons, hvor der ovenikøbet var støbt cement i bunden for at øge vægten, så der betød det ikke noget at smide nogle tunge batterier i.

Nu da jeg kan se at vægten betyder en del så monterer jeg de 2 batterier i stedet, det vil også stille mindre krav til konstruktionen. Har et 75 amp startbatteri også så gele batterierne er kun forbrug og det skulle nok kunne række.

Takker for svarene :-)

Mvh Rodec
Fordelen ved gel batterier er jo at de næsten kan anbringes på hovedet, så støber du blot et par rammer fast i bunden, skulle det betyde mindre at de står på skrå. Husk at lave rammerne så du kan kile baterierne fast med et par kiler, så slipper du for det dunkeri når de i høj sø rutcher frem og til bage i kassen.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på epoxymaling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også