Endeløst reb - Hvordan?

Jeg skal bruge nogle endeløse reb. 
Omkreds mellem 40 og 50 cm.

Nogen der har et godt link til hvordan man gør og hvilke reb man skal bruge.
evt. hvad det hedder på engelsk, så jeg kan finde det på youtube.?

Jeg kan selvfølgelig bare tackle - men det må jeg kunne gøre pænere. 

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis du kan klare dig med treslået reb , er det jo bare at splejse enderne sammen. Det findes også en anden måde at lave det på, men det har jeg svært ved at beskrive.
Hej Grandoldman

Nu læser jeg til sidst at det er omkreds 40-50 cm
--- så skal du lave en såkaldt "kordelstrop"
Engelsk = rope grommets

http://www.youtube.com/watch?v=Oq9aGIh9zIo

http://scouting1659.org/minnow/doc/minto/HOW%20TO-%20Make%20a%20Rope%20Grommet.pdf

>>>>
Du tager et treslået reb - skær ca 1,7 m af

Del det op i de tre kordeler (takle/smelte enderne først)
Derefter laver du en ring af en kordel uden at stramme den ud, så lægger du 2. omgang ind og rundt og rundt + 3 omgang også ind i mellemrummet mellem de to første kordeler ---- rundt og rundt indtil du har et lukket reb.

Tilsidst så har du to ender, der mødes, Her skal du så lave et par over under indstik og evt tynder dem.

Det er noget af det nemmeste. Meget let at lave i det billige 3slåede PP - men ikke så let i det silkebløde PP eller andet silkeblødt, fordi så mister kordelerne nemt faconen.

>>>>>>>>>>>>>
Allerførst troede jeg at det var til et endeløst skøde.
Der er youtube visning her - ser meget fornuftigt ud:
http://www.youtube.com/watch?v=r1ZpfeyXKZo
Søgning "Endless Doublebraid Splice" på youTube gav svaret
long splice kernmantel
endless long splice
Du skal vist bare have noget splejsenål i rigtig størrelse - de købes i en sejl-udstyrsbutik for små penge.
God arbejdslyst
mvh A.

To ulykker kommer sjældent alene.
Granoldman

--- vi er jo næsten naboer, kommer jeg lige til at tænke på.

---  Hvis du ikke lige kan få det til at lykkes, og hvis det ikke bliver så pænt som du vil have det, så vil gerne lave dem for dig, hvis vi kan finde ud af at mødes - jeg bor kun 12 km fra Svendborg.

Du kan evt tage rebet med ud til mig - betaling ? 1½ Yankiebar vil være passende.
Desuden har jeg en del forskelligt 3-slået PP-reb liggende, det kan du evt købe af mig.

Send mig en privat besked med et tlf nummer så finder vi ud af det.
mvh A.

To ulykker kommer sjældent alene.
Der er jo mange godt og hjælpsomme tips.. jeg har fundet noget på Youtube vha lynæs.

Ellida, du bor ingensteder for der er jo ikke noget postnummer ved dig..
Jeg bor i Vindeby på Tåsinge. Men vi har ikke råd til eget postnummer.. så Svendborg deler med os.

Jeg skal lige have købt nogle kovs 

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Annonce
Jeg har lige sendt dig en privat besked -

mvh A.

To ulykker kommer sjældent alene.
Jeg har fået nogle private beskeder med spørgsmål om hvad jeg skal bruge dem til.

Jeg fandt disse
http://news.nauticexpo.com/press/wichard/mxl-textile-pulley-20049-199836.html
i et katalog fra Colombus marine - da jeg ledte efter nogle kasteblokke der var til at betale for menneskepenge.

Jeg skal nemlig bruge nogle kasteblokke til at lave baberhal på sejlbåden. (efter anbefaling fra min sejlmager)

Sådanne blokke koster mellem 500 (for dem der er for små og 1.500 kr.

Jeg vil derfor købe nogle nylon kovs og så tackle en endeløs ring om så jeg har kovs'en rundt om fokkeskødet og så kan sætte en f.eks. karabinhage i lykken så jeg kan styre forsejlet bedre.

Det vil så koste mig under 10 kr for en nylon kovs og så en halv meter tov.. og noget tid til at flække det sammen i Påsken, nu jeg alligevel ikke kan rode med båden.


PS Jeg ved ikke hvorfor den bliver ved med at lave en skæv smiley i stedet for min parentes. () 

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Det var lige den metode jeg mente Ellida, den er bare ret svær at beskrive med ord.
Ja det har du ret i - kan være svært at forklare.
Jeg har prøvet at lave en tegning til det næste.
Oldmans idé er ret så genial, hvis man vil spare en dyr kasteblok.

Jeg vil komme med lidt ekstra ideér til hvordan det kan gøres:

Den endeløse strop, kan laves i 3-slået reb, som en "kordelstrop".
Den kan måske laves i krydsflettet? men det er jo noget kort og gnidret og hvordan?

En kordelstrop i PP er lidt elastisk, men det gør måske ikke så meget. OG - den er nem at lave.
MEN du kan også lave din "strop" af tyndere line i mange omgange.
Hvis du tager 4-5mm polyesterline (Polyester er meget lidt elastisk) og lægger i rundkreds 6-8 gange til passende tykkelse, så har du en "strop" hvis du surrer / Takler enderne ind til hele bundtet + laver nogen flere taklinger for at holde det samlet i et bundt.
Det bliver stærkt, og er super-simpelt.

FORSLAG:
Tag  en eller 2 rustfri kovser, Klem dem åbne 10 mm (som fokkeskødet) og læg din strop om ligesom på den dyre "ting" til 1500 kr:

Stroppen skal også "sys" til kovsen.
Så har du en hurtig aftagelig "kasteblok".
Hvis jeg har forstået princippet i dit link, så er det her det samme som den "dyre"
Du kan naturligvis også bruge Nylon, men jeg har erfaring for, at det bliver deformeret under det store træk.
Men nylon er da bedre (hvis det holder) fordi det ikke slår så hårdt.

3. forslag - Sæt en stålkarabin i et stykke reb 2-4 m = barberhal - så klipser du den på skødet, når du har brug for barber-halet. Men det er måske upraktisk?

Ja måske kan du bruge mine ideér.
mvh A.

To ulykker kommer sjældent alene.
Jeg tror ikke at trækket sidevejs er så kraftigt - og har jeg forstået min sejlmager korrekt så er det i "ikke kraftig" vind jeg har brug for det.
Jeg skal fjerne twistet i forsejlet så toppen også trækker mere.

I første omgang havde jeg tænkt bare at lade kovsen sidde om skødet. Men den fanger måske noget ved kryds

Nu det er et testforsøg tror jeg at jeg tackler snoren så den ligner et ottetal og hvis jeg kommer i nærheden af biltema i Odense så skal jeg da ind og kigge på deres rustfri kovs. Har lidt svært ved at se hvor store de er til prisen.
hvis i søger på kovs hos www.biltema.dk så kommer kun nylon frem, men så klik på nylon for så kommer rustfri frem længere nede på siden.

Lige her og nu kan jeg ikke afgøre om det skal være med en eller to rustfri kovs..

Hvis nogen kan forklarer hvor de måler de der mm henne på deres kovs i biltema så vil jeg overveje om jeg skal derind inden påske.

Og lige et sidespørgsmål til Elida - tror du man kan arbeje sådan tyndt og kort reb??

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis