Varmepumpe i stedet for oliefyr?

Søger gode råd om varmeløsning.

Hus fra 1969 med oliefyr, forbrug ca. 2200 liter olie/år.
Vi har 40 kvadratmeter køkken-stue med vandbåren gulvvarme.
I resten af huset sidder gamle og dårligt fungerende radiatorer.

Så vidt jeg forstår vil en varmepumpe luft-til-vand være god til gulvvarmen.
Men hvad med de andre rum?
Kan det virke og betale sig med et varmeflytnings system?

Grunden er umiddelbart for lille til traditionel jordvarme og jeg er ikke vild med tanken om pille fyr eller gas.
Søger gode råd om varmeløsning. Hus fra 1969... Vis hele indlægget
14 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Polobjørn du her luft/luft og elvradiatorer
Jeg taler om dem der varme op med varmepumpe og vand i radiatorer - og skal du have de 70 grader i en radiator når det fryser uden for så koster det kassen.

Du har jo en helt anden installation end spørgeren vil have.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

1. regel for en vandbåren varmepumpe er : Jo mere varmeflade, jo mindre temperatur.
Så dine dårligt fungerende radiatorer skal (bør) udskiftes til nogen med en væsentlig større overflade f.eks PK3 (3 paneler med konvektorer imellem)
Glem ideen med at lukke for dem - nærmest tværtimod. -sæt gerne flere op

-Og køb nu en varmepumpe med udekompensering - mindre udgift - med rigtig store muligheder for driftbesparelser.

Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
Hej.
Bare som eksempel.
Huset her er bindingsværk fra 18xx, Åbenbart sat i stand for 8-9 år siden. Væggene er nu 30 cm, altså isoleret indefra, thermoruder i sprossevinduer og døre, anslået 200 mm glasuld på loft. Der er vel 100 kvm sammenhængende stue og køkken, ingen gulvvarme. I stuen, ca 55 kvm er der 3 dobbelte radiatorer på 65 x 200 cm, 2 af de samme i køkken.
Fyrer med brænde og fremløbet er som oftest 45 - 50 grader og der er ingen problemer med at holde varmen, selv om vi er ret udsat, når der østenvind.
Det lyder jo som et oplagt tilfælde for jordvarme, men det vil tage lang tid, før det er tjent ind. Som det er nu, kan det fyres op for ca. kr 2000 skriver -totusinde- om året når jeg tager i  skoven efter brændet.
Min alder siger, at det kan jeg nok godt gøre 10 - 15 år endnu og så er den tid gået godt.
Det er et kombifyr, så når vi ikke er hjemme, starter oliefyret via en timer så der er varme på når vi kommer hjem.
Så alt i alt, så længe fyret ikke udvikler en lækage og helbredet stadig er godt, kan vi ikke gøre noget, der gør det billigere.

 varmetossen

 
Så dem der påstår at elvarme er meget dyrt må nok ændre mening  !  Huset er bygget til elvarme og isoleret derefter, men ellers er der intet specielt gjort for at holde lavt forbrug.

Hilsner fra en GLAD elvarmeforbruger som nu oven i købet får sænket el afgiften med 30 øre ppr. Kwh. på den del som går til opvarmning

Polobjørn

Gammeltdags ohm"s elvarme er en meget dyr form for husopvarmning , det er her varmepumpen kommer ind som en økonomisk god afløser , man får ca 5 gange så meget varme pr. krone som man kan pine ud af de ohm"ske ovne , så der er mange penge at spare ved at skrotte de gamle strømslugere..................... 


   elektriker fra jævnstrømmens tid
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis