Probau byggeskum

Hej.

Ved installation af en ny varmepumpe fandt vi desværre ud af at rørføringen var af kobber og lagt gennem lega uden rør skåle. Det fandt vi ud af på den hårde måde da et af rørende sprang læk fordi det var tæret. Det var EFTER de var kørt hjem
Heldigvis var det nemt at redde denne gang, men jeg kan se hvor rørene kommer ud af gulvet, ligge de stadig bare på et lag lega. Og det gør de så nok hele vejen til hvor de er sluttet til.

Jeg vil gerne skumme det til så der ikke dannes kondens på rørene under gulvet og mere tæring, men læser mange ting om PU skum. Det skal slutte tæt om både koldt og varmt vand og det er indendørs i bryggerset.

Nogle siger giftigt, andre det er OK.

Er det kun giftigt indtil det tørrer? Kan det tåle det varme vand som til tider bliver over 70 grader.

En ven siger at jeg bare skal købe en dåse ProBau Expanderne skum fra BauHaus og fylde i hullet. Er det OK? Der er en masse advarsler på dåsen, men det gælder vel kun når man arbejder med det?

Kan jeg bare gå i gang?

Pakeha.


 
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Fik så gjort det i går morges og fortrød da vi brugte varmt vand første gang hertil morgen.

Alle dem med mere erfaring end jeg mente ikke det kunne være det store problem, inklusiv personalet i BauHaus.
Jeg læste så http://www.techmedia.dk/files/pdf/dak/2001/side22-24dak52001.pdf og andre lignende artikler der viser at der først bliver afgivet dampe ved 150 grader når man bruger produkter som fugeskum med isocyanater.

Så der blev blæst en dåse ind som tørrede fint, men da min hustru gik i bad, begyndte det at boble som om det ikke var helt tørt.
Da mit vand godt kan blive lidt over 80 grader med det nye anlæg, blev jeg lidt bekymret og fandt et datablad på SikaBoom S hvilket jeg tror er identisk med ProBau dåsen. Jeg fandt så ud af at tolerancen går til 80 grader. Som jeg forstår det bliver det herefter kritisk.

Så konklusionen er at man vist skal finde noget andet hvis ens rør kan blive så varme. Jeg vil i hvert fald kigge på en anden løsning i fremtiden.

Så jeg er beskæftiget i påsken med at rense byggeskum ud at lille hul.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis