Stakit-ytong-gasbeton

Hej

Jeg har nogle y-tong blokke stående fra et tidligere projekt.
Nu tænkte jeg at jeg ville anvende dem til nyt stakit.

Murede "stolper/søjler" med træelementer imellem.

Er det en god ide eller helt hen i skoven. De skal mures op i ca 100 cm 
og derefter pudses og males som vores hus. Jeg tænker på om materialet ytong kan anvendes. 

Jeg hat tænkt mig at støbe et punktfundament til hver enkelt. Grave med et pælebor 90 ned og slutte med en forhøjning 5 cm over grund passende til blokkende der skal oven på. Er det mon overkill eller er der anden metode. Måske en lecablok er bedre som fundament.

Skal der murpap mellem fundment og søjle. Det skulle blive ala dette, dog bliver mine søjler
30*30*100

Anden inspiration er velkommen




Skal man egentlig sige undsyld når man har sagt hov...

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvordan vil du undgå, at de blæser omkuld?

Med venlig hilsen
ktm

 

Ja det har strejfet mig. Blokkene bliver selvfølgelig limet sammen og ved fundamentet havde jeg
tænkt mig at lave en eller anden form for forankring. Evt støbe nogle stænger i fundamentet som går op i
blokkene.


Skal man egentlig sige undsyld når man har sagt hov...

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Det er jo ikke nemt at lime blokkene til soklen når der skal være murpap imellem. Det vil nok være uklogt, IKKE at have murpap, idet der ellers vil trække fugt op i blokkene og skabe frostsprængninger.
Murer du søjlerne traditionelt, vil der være meget mere vægt i dem, såååeeehh

Med venlig hilsen
ktm

 

Man kunne jo støbe stål/vandrør ind i fundamentet som går gennem hele konstruktionen, som en søjle i midten man murer blokkene op om. Ik!?

Elektronikteknikeren
Ja det var noget sådan jeg havde tænkt. Jeg tror dog ikke at de behøver at gå gennem hele konstruktionen.
Man kan lime blokkene med porebetonlim.


Skal man egentlig sige undsyld når man har sagt hov...

Næh, men med et gennemgående galvaniseret vandrør kan man jo trække kablet til stolpebelysningen uset frem til designerlampen på toppen af stolpen!

Elektronikteknikeren
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også