Sær (vandal)skrue med 3 hak udvendigt, hvilket værktøj?

Billedet forestiller et skruehoved der er 5mm i diameter. Hvor kan man købe et værktøj der kan skrue sådan en ud? Minder lidt om ☢ tegnet, hvor det sorte er hakker. På billedet er skruen lidt medtaget, da jeg havde svært ved at få skruen ud. Jeg har kigget alle mine bits igennem, uden at finde noget der ligner.

Skruen sidder på en el-stikdåse, som jeg gerne vil skille ad uden at ødelægge den.
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja den ser ikke helt nem ud

Kan du komme til at slibe en lige kærv, med en Dremmel eller lignende?
Så du kan skrue den ud, med en alm skruetrækker.
Ellers må du bruge en lille skævbidder.
Bor et 2,5 mm hul i hovedet, og forsigtigt bank et søm i der er lidt for stort, så det kiler sig fast. Så bukker du sømmet i en vinkel, og drejer din skrue ud.

Der findes selvfølgelig også "ornepikke" der kan skrues i  

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
je_ns: Den er sådan set nem nok, med det rigtige værktøj.

Pink: Den er billede af, var den jeg ikke prøvede at bore i. Toppen af hovedet er lidt rundt i overfladen, og endnu værre er selvfølgelig at skruen er forsænket, Så muligheden for at få en Dremel ned, eller en skævbidder, eller ornepik er ikke muligt. Altså hvis jeg mollestrere det hele, så bliver den skilt ad, men så er den ikke specielt pæn bag efter.

Er den først skilt ad, så er det nemt at sætte en anden skrue i.
Der kan fås nogle værktøjer hvor du skruer "værktøjet men modsat gevind" nogen kalder det for en (orne pik) undskyld mit "franske"

Du borer et hul i den skrue i nøjagtigt midten (brug en kørner) først i den skrue du skal ha' ud, og skruer dette værktøj modstat i og kan skrue den genstridige skrue ud.

Så ved at værktøjet findes i handelen men kan som skrevet ikke huske eksakt hvad dette hedder. 

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Der var den:
Eaton three wing tamper proof screws
http://www.allfordmustangs.com/forums/attachments/classic-tech/129888d1305042524-tool-stock-ralley-pack-security-bolt-head-eaton-tamper-proof.jpg

Men! Det virker som om at denne skrue er så sjælden, at det er umuligt at finde et værktøj til en rimelig pris, og så må jeg nok igang med at lave noget selv. Med en fil eller noget.

Mangler du navnet på en skrue, så er denne liste et godt sted at starte:
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_screw_drives

Til maskinsnedker: Ornepikken (skrueudtrækkeren) kender jeg godt, men som nævnt i starten er skruehoevedets diameter kun 5mm, og så lille en ornepik har jeg aldrig set, der kan orne sådan en lille skrue.
Annonce
Hold da helt op det sidste link til wikipedia er fantastisk simpelt hen.

Har aldrig forestillet mig der findes så mange forskellige udformninger af skruer + nøgler.

Så har igen lært noget hvilket ikke er så ringe endda, tak for det.

Go' Påske til jer alle.

Med venlig hilsen 

Hvorfor borer du ikke bare hovedet af skruen. Når dimsen er skilt ad, kan du tage resten af skruen med en tang, og erstattet skruerne med en ny.
jenshøj: Det lykkedes med et af hovederne at bore ned i midten, men ellers skred boret til siden, så jeg kunne ikke rigtigt få boret det ud. Skruen er også forsænket, så det er svært at komme til.

En kørnerprik var nok løsningen, nu jeg tænker over det. Jeg køber en pose kørnerprikker næste gang jeg er ude at shoppe!
Kørner prik er en god ide' for at undgå boret skrider og knækker.

En meget speciel skrue du viser må jeg konstatere, gad vide hvorfor der er valgt en sådan, når almindelige kendte er for hånden. 

Ps Køb en god kørner, så har du den for livet, prikkerne slipper op på de mest ubelejligste tidspunkter.

Med venlig hilsen 

Skrevet af chlor på 27 mar 2013 20:19

Mangler du navnet på en skrue, så er denne liste et godt sted at starte: 
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_screw_drives

Der mangler adskillige typer på den side, hvor er Torx skruen?
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis