Betongulv spørgsmål ang. entreprise og varmekredse

Hej Folkens,

Så skal der laves stue og køkken i år, samlet set et dæk på 55m2 der skal have hele turen. Vi har tidligere støbt gulvene selv, men de har også kun været 8-14 kvadratmeter. Vi overvejer derfor at få støbt det store dæk på 55 med færdigbeton. Der er dog ingen i omgangskredsen der har erfaring med processen, så jeg spørger nogle af de velrenommerede lokale håndværkere på pris.

Jeg er dog i tvivl om hvordan man skal formulere krav til jævnhed af det færdige gulv, samt hvad man kan tillade sig at forvente. Da der skal lægges fliser over det hele skal det jo være så jævnt som overhovedet muligt, og jeg orker ikke at skulle bruge en formue i tid og penge på flydespartel bagefter. 

Med hensyn til varmekredse havde jeg oprindelig tænkt at dele det op i tre kredse, en til køkken og to til stue. De vil blive styret samlet som én, men jeg tænker om det ikke er en fordel at dele stuen op i tre kredse(den bliver L-formet og er ca. 3 gange så stor som køkkenet) for at kunne få så meget vand med høj temperatur ud i gulvet som muligt. Min tanke er at 3 strenge givere en lidt hurtigere respons og potentielt set kan give lidt mere varme fra sig end 2. Nogen der har erfaringer med dette?

Mvh Jacob
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der står noget om tolerancer, sikkert osse på betongulve, her:

http://www.danskbyggeri.dk/for+medlemmer/teknik,+energi+-c12-+milj%c3%b8/byggekrav/tolerancer

Men det kan godt være at håndværkerne bliver forskrækkede og de skrappe krav. :o)

Så i tilfælde at samme tolerancer ikke overholdes så skal du sikre dig at entreprenøren skal betale for den selvnivellerende spartel.
Korrekt 3 kredse vil selvfølgelig kunne flytte mere vand, og derved også hurtigere til at afgive varme.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Koludabyg -> Tak for input, det var også min indledende tanke, men det er altid rart at få bekræftet

Sitting Bull -> Tak for linket, godt og generisk dokument omkring tolerancer i branchen. Synes dog at de er lige vel lempelige i kravene, der er ikke nogen distanceangivelser på normale terrændæk, som har +/- 10 mm. Som jeg læser det kan et gulv på f.eks. 3x3 meter så have en lunke på 10mm og en top på 10mm uden at man kan klage over det. Men det er nok en god idé at aftale den med flydespartlen allerede fra starten.
Bare kræv i tilbuddet at det er ret nok til gulvbelægning, hvilket vil sige max. 2 mm afvigelse over 2 meter.
Det kan godt laves med flydebeton hvis det slibes efterfølgende, og evt. spartles hvis der er lunker.
Lempelige eller ej!

Hvis de +/- 10 mm er korrekt, så er det jo osse rigeligt hvis der skal strøgulve på!

Men du vil have fliser og så skal der afretningslag på. Hvor "Planhed og lunker på overfladen" må være +/- 5 mm.

Med mindre entreprenøren mener at kunne overholde kravet til planhed mv. ved direkte afretning af den udstøbte beton.
Men det er tvivlsomt om han kan det!
Og iøvrigt skal kravet om vandrethed på 2 meter skinne jo osse overholdes.

Jeg fik en kanon og pumpevogn ud og hælde beton i mit hus, det var det man kalder flydebeton eller lavabeton, så jutter du det bare med en god ven, når de pumper det ind Jeg har kun måtte rette op i mit badeværelse, grundet det var lidt svært at jutte derinde. Resten af de 99kvm var lige i øjet Beton manden sagde til os: "du styrer slangen, og du jutter, og så justere jeg pumpe trykket, og i skal ikke tage jer at hvis jeg råber og skriger, og bølgerne går højt, det er bare for at hjælpe så vi får et godt resultat!", og det gjorde vi godt nok! det eneste jeg har måtte gøre var at slibe små toppe af, det kan gøres på 2 måder, den billige med vinkelsliberen og en diamantrondel, eller den hvor man lejer en betonhøvl

Lad være med at støbe det selv I kommer til at slæbe jer halvt fordærvet, og med svingende kvalitet

Lidt billeder:

http://kortlink.dk/c85c">

http://kortlink.dk/c85d">

 
 
 

Mvh

Morten

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også