Besparelse ved installation af genvex anlæg

Hejsa

Nu skriver producenterne af div anlæg jo så meget om besparelser ved installation af genvex- / villaventilation- anlæg, men hvad er erfaringerne hos jer der har anlægene kørende?

Jeg har lidt svært ved at finde en egentlig besparelse ved driften, det koster jo lidt i strøm, og så svare det jo til at man har sine vinduer til at stå en lille smule åben, eller gør det?

Jeg er ikke itvivl om at jeg skal have anlæget installeret, for det kan afhjælpe et problem med fugt i bunden af vinduerne, og det kan give meget comfort, som jeg gerne vil have.

Jeg er kommet frem til at der kommer enten til at stå Danfoss eller Dantherm på det anlæg der bliver installeret i mit hus, men jeg er bare nysgerig for at høre om jer der har anlægene kørende oplever en besparelse i forhold til varmeregningen.

Mvh
Morten

MVH
Morten Dahl
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
I teorien er der en besparelse ved et varmegenvindingsanlæg hvis man sammenligner med at ventilere 2-3 gange om dagen á 15 minutter. I praxis tror jeg dog ikke du skal forvente det helt store.

Jeg fik installeret en Dantherm december sidste år og jeg tror næppe det er noget jeg kommer til at spare penge på. Grunden til at jeg fik den monteret var da loftet blev efterisoleret og huset pludseligt blev for tæt.
Vi fik problemer med fugt og havde dug i bunden af alle vinduer hele tiden.
Anlægget er monteret så det ventilerer både stueetagen og kælderen.


mvh
Jeppe
Ja det er også min teori, at e besparelser som de reklamere med er regnet ud fra noget i den stil.

Men som jeg skriver så er det både for at slippe for vandet i ruderne om morgenen, men også for den comfort det giver, jeg glemte at skrive at vi har brændeovn i stuen, og da vi bruger den rigtig meget, kan et ventilationsanlæg jo måske være med til at vi får varmen delt ud i resten af huset, og det vil jo give en mere jævn fordeling af varmen. :-)

MVH
Morten Dahl
Fugten skulle det jo gerne kunne hjælpe på.
Vi har stadig lidt dug på vinduet i soveværelset om morgenen, men jeg tror det er fordi vi har et rullegardin med tæt op af vinduet (2-lags termorude fra ~1995).
Men det skal helt klart ses som noget der giver komfort og ikke en energibesparelse.

Jeg tror sagtens du kan bruge det til at flytte varme fra brændeovn rundt i huset, men der findes jo også løsninger kun til det formål (og til helt andre priser).


mvh
Jeppe
Ja et varmeflytningsanlæg, kunne være løsningen, men hvis så der lige kommer lidt os ud af ovnen så har jeg det i hele huset, og selvom det er en dyr måde at lufte ud på, så kan jeg godt lide tanken om at huset bliver luftet ud hele tiden, og div gasser bliver suget ud ;-)

Det kunne være fedt hvis der var nogen der kunne give sådan et før / efter "billede", bare for at se om vi snakker 1000kr ekstra i varme/ år eller om det er 5000kr varme/ år, jeg ved godt at man ikke kan sammensligne priserne på tværs af varmeværkerne, men der står jo hvor mange megawatt man har brugt pr år på regningerne fra varmeværket, og man kan jo helt sikkert se på antallet af regninger / litter / ton, olie/ piller / brænde man har købt til sit fyr, året før og året efter ;-)

Mvh
Morten

MVH
Morten Dahl
Hvis anlægget bliver justeret rigtigt tror jeg ikke du skal forvente den store forskel på varmeregningen.
Jeg forventer at vi kommer til at bruge en smule mere i varme end uden anlægget (naturgas, ingen brændeovn), men da vi ikke har boet i huset 1 år endnu har jeg ikke rigtig noget at sammenligne med.

Men med den virkning sådan et anlæg har på et hus betaler jeg gerne det ekstra.
Vores hus (inkl kælderen) er blevet et helt andet efter det er monteret.


mvh
Jeppe
Annonce
jeg har kørt med genveks i ca. 4 år, tror lige som jladefoged at man skal installere genveks for komfortens skyld og ikke for økonomien.
jeg har et hus som er opført 2004/2005 og hvis genveksen slukkes vil der i vinter perioden om morgenen være dug nederst på alle ruder (typisk når der er frost uden for)

Den største udfordring mht. "besparelse" er at fruen i huset ikke helt forstår princippet i genveks og lufter lige så meget ud som hvis der ikke var genveks - besparelse på varme regning er derfor minimal med mindre hele husstanden er enig i hvordan vinduer betjenes...

Min genveks er født med 3 hastigheder som jeg kalder "kraftig", "mindre kraftig" og "middel" - ved laveste indstilling kan man mærke en svag luft strøm under udblæsningen - lige nok til at hvis man sider under med bare arme kam man fornemme den kolde luft (jeg har slukket for elvarmen i genveksen så luften ikke eftervarmes)
man kan også svagt høre motoren på loftet - specielt hvis der er helt stille i huset i øvrigt.

jeg har så modificeret genveksen så de 3 trin er "højt", "middel" og "lav" - ved lav kan man intet høre og den holder fint kondens væk fra ruderne. - når der er gæster eller ligne kan jeg skrue op på "middel" for at få mere luft udskiftning.
tænk derfor på hvor genveksen skal placeres og sikre at den ikke står lige op ad soveværelset. (ps. jeg er ikke lyd følsom, men vil trods alt ikke acceptere at man kan høre noget som står og køre...det skal være 100% lydsløst)

p.s. det er vigtigt at tænke over at rør til/fra genveks er isolerede. mine var ikke isolerede hverken på udvendig ind/udgangs siden eller på den indvendige ind/udblæsnings side.
Da mit genveks anlæg står i mindre isoleret skunkrum bevirkede det at skunken blev relativ kold om vinteren (ca. 10 grader pga. alt den kolde luft udefra som gik igennem indsugnings rørene før genveksen) - ved at isolere de rør som går ud i det fri (ind/udgang) blev rummet tempereret og alle fordelings rør forbliver "varme" frem for at blive kølet ned af omkring liggende rumtemperatur - effektiviteten af genveksen gik derfor fra ca. 0% til et mere rimeligt nivau blot ved at isolere 2 rør a 2 meter.

Hvor meget varme flytning fra brændovn du opnår vil være afhængig af den luft hastighed du vælger - jeg vil umiddelbart mene at varmeflytning skal have større luftflow end hvad der er optimalt for genveks anlæg/komfort - men noget varme vil da blive flyttet, vær derfor ikke super optimistisk i forhold til dette da det sikekrt vil kræve at du sætter anlægget på maks for at få flyttet nok luft, og når det står på maks hiver du også en masse kold luft ind som mindsker effektiviteten.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis