Sildebensparket og gulvvarme

Vi kunne godt tænke os sildebensparkt med gulvvarme (varmefordelingsplaer) på 1. salens gulv.

Jeg har læst på en producents site, at opbygningen er som følger;

22 mm gulvspån ovenpå varmefordelingsplader.
15 mm stave på gulvspån.

Formoder, men der står ikke noget om det, at gulvspån lægges på forskalning med fordelingspladerne.

Dvs. varmen fra pladerne skal trænge gennem 37 mm træ, hertil skal lægges evt. gulvpap/skum.

Er der nogen, som har erfaring med om man kan få tilstrækkelig varme gennem den tykkelse?
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
det svarer vel til at varmen skal igennem 10cm beton.
Er sikker på det sagtens kan lade sig gøre, selvfølgelig tar det lidt tid fra du tænder til varmen er jævn.
Kouluda, det lyder godt.

Vil konstruktionen være god nok, hvis jeg slog et par lægter, eller ligende, på siden af bjælkerne, og lagde gulvspånen mellem bjælkerne (jeg har brug for at gulvet bliver så lavt så muligt)

CC på bjælkerne er nogle steder 50 cm, andre steder 85 cm.
Ja, det er fint nok.
Bliver nød til at spørge igen.

Findes der gulvspån med fer og not på 12 mm? For jeg formoder pladerne skal limes sammen, og lægges som svømmende gulv, hvorpå stavparketten limes.

Hvis ja, kan jeg så stille en terassedør på stavparketten? Jeg tænker her på at gulvet nok vil bevæge sig en smule, når det er svømmende, mens døren omvendt vil blive påvirket af skiftende temperaturer
Annonce
Ja, den 12mm er med fer og not.

Og døren hænger jo i karmskruerne og klodses op under karmsiderne, så det er kun dørtrinnet der evt. lægger af på gulvet, men gulvet skal jo bare lige ind under bundstykket, og ikke helt ind under karmen.
Hej

Så vidt jeg husker, er der en max cc afstand på 60 cm for understøtning af 22 mm gulvspån!

Jeg har tidligere lagt sildebensparket (fra HARO) som svømmende gulv!

Skrevet af Diske på 23 mar 2013 21:29
Dvs. varmen fra pladerne skal trænge gennem 37 mm træ, hertil skal lægges evt. gulvpap/skum.



Er der nogen, som har erfaring med om man kan få tilstrækkelig varme gennem den tykkelse?


I vores stue består gulvet af forskallingsbrædder på strøer med varmeslanger og varmefordelingsplader, herefter 22 mm gulvspånplade og til sidst vores merbaugulv. Dårlig løsning, varmen skal trænge igennem 36 mm træ og det fungerer ikke. Der er umuligt at varme stuen op med gulvvarmen og vi må tage brændeovnen i brug.

I resten af huset har vi egetræsgulve på beton med indstøbte gulvvarmeslanger og det fungerer upårklageligt.

Jeg regner med at vi næste år hiver stue gulvet op og laver det om!

Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis