Installation af lysstofamatur

Hej

Jeg skal have sat et lysstofamatur (se billede) op i mit værksted, og er i tvivl mht installationen.

1. Skal der bruges installations kabel, eller på jeg bruge alm tilledning?

2. Hvis jeg må bruge alm tilledning, må jeg tage strømmen fra en forgreningsdåse/samledåse, eller skal der installeres et lampeudtag?

3. Er der samme regler for vådrumsamatur?


3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der må da være nogle elektrikere eller andre der kan svare. Eller er alle elektrikere ude og lave "vennetjenester" i dag :-)
Den lange historie omkring tilslutning af et enkelt armartur.

Du må gerne tilslutte denne med en tilledning. Så længe denne ikke er unødvendig lang, og ikke gå gennem bygningsdele.
Tilledningen skal være aflastet - i begge tilslutningssteder, så hvis den tilsluttes i en dåse hvor der ikke er aflastning, må du have gang i nogle strips indvendigt i dåsen og kabelclips/stips udvendigt på ledningen. Gælder også ved armaturet.
Du skal anvende en kronmuffe eller dobbeltsamle muffe, sådan er de stiveledninger i den faste installation og den bløde fra tilledningen kommer under hver deres skrue.

Men men,
hvis alle andre lampetilslutninger i dit hus, er lavet med lampeudtag (Ikke muffer bag et dæksel, med udtag) – så har huset en alder hvor den sandsynligvis er under lagt følge § i SB afsnit 6, eller tidligere version som havde samme fortolkning.

”801.526 Elektriske forbindelser
Ved tilslutningssteder for ikke fast monterede belysningsarmaturer skal der findes fast
anbragte klemmer, så tilslutning kan foretages uden indgreb i den faste installation.”


Og så skal du have installeret et lampeudtag.
Hvis den dåse du tiltænker at anvende er en ny installation – ja så skal den også følge 801.526

 Du kan også vælge at lave armaturet som et fastmonteret – hvor installationskablet føres direkte ind i armarturet fra din forgreningsdåse. 

Alt der har med den faste installation må du ikke selv lave. Dvs. nye dåse/lampeudtag – og installation af fastmonteret belysningsarmatur.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis