Baghjulslejre på Ford Escort

Drejer sig om en Ford Escort 1,6 1997.


Jeg har et stort problem med mine baghjulslejre på den bil. Jeg har nu haft den i 2 år, og på de 2 år er det lykkedes at skifte kuglelejre bagpå 4 gange (2 gange på hvert hjul)... Og nu blev det smadret igår for 3 gang på venstre baghjul! 

Første gang det gik på venstre baghjul, gik det simpelthen i stykker på under 30 km. Fra der ingen støj var, til at hele kuglelejet hylede og var total smadret og jeg ikke kunne kører hjem med det. I den forbindelse fik jeg skiftet selvfølgelig både lejret og hjultromlen (eller hvad den hedder) skiftet. Det er 2 år siden. Og det holdt fint, indtil januar i år, hvor lejret så var slidt.  
Fik så skiftet lejre på venstre baghjul i midten af januar. Fik synet bilen i tirsdag, hvor der i den forbindelse kom nye dæk på. Igår (fredag) gik venstre kuglelejre fuldstændig i smadder igen!!! På under 25 km, fra ingen støj til en fuldstændig utålelig larm. Var nødt til at tilkalde en Falck vogn og bliver transporteret hjem. Hjullejet var så varmt, at det dampede og der flyder fedt ud af lejret!

Højre baghjul er det skiftet to gange, der har det dog ikke gået fuldstændig i smadder, men blevet slidt. Dog ret hurtig, da der kun gik 4 mdr i mellem 1 og andet 2 lejre skift.


Min formodning har tidligere været, at de lejre har været strammet for meget, og det er også det alle har sagt. Og i den forbindelse, har jeg derfor ud af de 4 gange nået, at bruge 3 forskellige mekanikere. Jeg tror simpelthen ikke længere på det er det der er problemet. 


 

Men hvor kan problemet så ligge???


Faglært bygningsmaler, gør-det-selv og autodidakt ud i renovering af husmandssted 
19 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
det har indflydelse hvordan den bliver monteret.
endten med hammer og dorn eller presset i med hydraulik presse.
presses på yder ringen. ved i presning.
ellers smadre du kuglerne i lejet.!
Hej.
Der kan kun være tale om forkert montering, enten så lejet er skadet i processen eller det er monteret / justeret forkert.Kugle / rullelejer skal tages meget alvorligt, for fejl giver de resultater du beskriver, og kan være med katastrofale følger.
Jeg kender ikke specielt til Escort, mener dog at huske noget om at ved samling skal de kun fingerspændes og fikseres med en split gennem en speciel skive, der holder møtrikken fast.
Hæng mig ikke op på det.
 Baghjulslejer skal holde i lange tider, min. 100.000 km.

mvh

 varmetossen

ja godt nok er en dyr affære.
så sikkert der er gået sport i leje skift.
med så mange leje afbrændinger på så kort tid.!
Nu kender jeg heller ikke en Escort.
Men hvis et leje kun har kort levetid, skyldes det næsten altid, at det ikke er monteret korrekt.(med mindre det er lejer af tvivlsom kvalitet såsom noget af det fra T. Hansen)
Køb et lejesæt fra en anerkendt, kuglelejefabrikant, såsom Skf 

Måske skal et leje på en Escort varmes/krympes på ??
 
Jeg kan se på T Hansen's reservedelsliste, at det er det traditionelle system med 2 løse, koniske rullelejer.
På mon Mondeo er det systemet med et dobbelt sporleje, der ikke kan skiftes, men som skal spændes voldsomt hårdt. Det er et helt andet system.
Jeg vil gætte på, at mekanikeren tager fejl af disse typer, og har voldspændt dine lejer, helt vildt og tosset. Det er eneste mulige forklaring, ud over at der skulle være hældt grus i, men det går jeg ikke ud fra er tilfældet!
Det er ingen undskyldning for klummerhovederne, men en forklaring.

Med venlig hilsen
ktm

 

Annonce
Hej

Helt klart FEJLMONTERING med mindre at du kører med nogle sindsygt brede fælge
lejeskålene skal presses i navene - de må  IKKE  slås i

Derefter skal lejerne justeres fuldstændig korrekt - så holder de min. 100000 Km med mindre de er monteret så der kan komme vand ind til dem !!!

Hilsen Polobjørn

"AUTOELEKTRIKEREN"
Det ser nu ud til det er et dobbeltleje
_hjulleje_For
_FORD_ESCORT_VII_1_6_16V__L1K_ZETEC_09_1995_10_1998_90hp__1995_1996_1997_1998
http://
www.proauto.dk/r6/reservedel...01998.html


Her er i en ganske udmærket kvalitet fra FAG
Det er vigtigt man ikke presser på inder ringen, når yder ringen skal presse i.
Og ikke presser på yder ringen , når inder ringen skal presses på.

Måske er der specielle forholdsregler, ved en Ford Escort ?
Såsom opvarmning / nedkøling af nogle af delene?

Har lejerne været presset/slået skævt i, kan det jo være at akslen, eller lejehuset er beskadiget.
Så er der åbenbart uenighed om, hvilke typer lejer der sidder i en sådan vogn. Så kan forvirringen jo blive total, hvis man ikke rigtig ved, hvordan de forskellige systemer skal angribes.

Med venlig hilsen
ktm

 

Skrevet af ktm på 23 mar 2013 18:09
Så er der åbenbart uenighed om, hvilke typer lejer der sidder i en sådan vogn. Så kan forvirringen jo blive total, hvis man ikke rigtig ved, hvordan de forskellige systemer skal angribes.
Beklager forvirringen
Det er min fejl, jeg kikkede ikke ortenligt efter, det er 2 Stk, koniske rullelejer.
_hjulleje_Bag
_FORD_ESCORT_VII_1_6_16V__L1K_ZETEC_09_1995_10_1998_90hp__1995_1996_1997_1998

Der som du nævner, den største mulighed, for fejlmontering, at de strammes for hårdt op.
Der skal nok lige være lidt sløre, så lejerne ikke sætter sig når de bliver varme.

Jeg kender ikke Ford Escort.
Men hvis lejerne spændes op, med et mellemrør, skal der nok ligges sims skiver imellem, da det jo kan tyde på, de før er spændt alt for hårdt sammen.


Så er det her det kommer ind, at det er godt at have stået i lære 4 år og 4 mdr. et sted, hvor det mest mærkelige kunne dukke op, skulle skilles ad, fixes og samles igen, som regel uden en manual. Det er livets skole angående f.eks. gevind og moment i forskellige materialer, i det hele taget se sig for, så der ikke opstår dyre fejltagelser.
Det er sku da rart når nogen ringer og siger: kom lige, vi har noget og vi ved du kan !!

mvh

 varmetossen

Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis