Baghjulslejre på Ford Escort

Drejer sig om en Ford Escort 1,6 1997.


Jeg har et stort problem med mine baghjulslejre på den bil. Jeg har nu haft den i 2 år, og på de 2 år er det lykkedes at skifte kuglelejre bagpå 4 gange (2 gange på hvert hjul)... Og nu blev det smadret igår for 3 gang på venstre baghjul! 

Første gang det gik på venstre baghjul, gik det simpelthen i stykker på under 30 km. Fra der ingen støj var, til at hele kuglelejet hylede og var total smadret og jeg ikke kunne kører hjem med det. I den forbindelse fik jeg skiftet selvfølgelig både lejret og hjultromlen (eller hvad den hedder) skiftet. Det er 2 år siden. Og det holdt fint, indtil januar i år, hvor lejret så var slidt.  
Fik så skiftet lejre på venstre baghjul i midten af januar. Fik synet bilen i tirsdag, hvor der i den forbindelse kom nye dæk på. Igår (fredag) gik venstre kuglelejre fuldstændig i smadder igen!!! På under 25 km, fra ingen støj til en fuldstændig utålelig larm. Var nødt til at tilkalde en Falck vogn og bliver transporteret hjem. Hjullejet var så varmt, at det dampede og der flyder fedt ud af lejret!

Højre baghjul er det skiftet to gange, der har det dog ikke gået fuldstændig i smadder, men blevet slidt. Dog ret hurtig, da der kun gik 4 mdr i mellem 1 og andet 2 lejre skift.


Min formodning har tidligere været, at de lejre har været strammet for meget, og det er også det alle har sagt. Og i den forbindelse, har jeg derfor ud af de 4 gange nået, at bruge 3 forskellige mekanikere. Jeg tror simpelthen ikke længere på det er det der er problemet. 


 

Men hvor kan problemet så ligge???


Faglært bygningsmaler, gør-det-selv og autodidakt ud i renovering af husmandssted 
Drejer sig om en Ford Escort 1,6 1997. Jeg... Vis hele indlægget
19 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg er ganske sikker på der ikke er brugt reservedele fra Thansen.

Ved den sidste her er jeg næsten sikker på de presset i med hydraulik. Han var meget obs på netop, at det kunne være grunden til at de gik i stykker, og han sagde også han havde værktøjet. OM det så passer skal jeg lade være usagt. Han har brugt reservedele fra Merkonomen. Det var første gang jeg brugte ham. Han sagde dog jeg skulle komme tilbage, hvis de gik i stykker... Så får vi at se om han står sin prøve på mandag...

De andre har jeg brugt jævnt gennem årene, uden der har været nogen som helst problemer. Hvor de også tidligere har skiftet lejre på andre biler jeg har haft. (Polo - Toyota). Er ret sikker på de ikke bruger Thansen...


  Mine fælge er ganske almindelig stålfælge.
  
  
  
Jeg har desværre, siden jeg startede denne tråd, fundet frem til følgende tråd, som desværre muligvis bekræfter der kan være andet galt... : http://www.bilgalleri.dk/grupper/ford_escort_klubben/735723-baghjulsleje

Faglært bygningsmaler, gør-det-selv og autodidakt ud i renovering af husmandssted 
Med lige netop lejer, er der ikke den store forskel på hvad Mekonomen og T Hansen sælger, formentlig de selv samme, alle lavet i Kinesien.

Jeg køber simpelthen ikke forklaringen om, at der er andre forklaringer en FEJLMONTERING
Mangler der et afstandsrør/bøsning mellem de 2 lejer, kan det mageligt være forklaringen, og det må så fremskaffes, da det skal være det helt rigtige med den helt rigtige længde.
Aksel, nav, tromle kan ikke præstere dette kval.

Med venlig hilsen
ktm

 

Skrevet af Jacko på 23 mar 2013 19:48
 
. Han sagde dog jeg skulle komme tilbage, hvis de gik i stykker... Så får vi at se om han står sin prøve på mandag...

Mekonomen giver 3 års garanti på stumper så mon ikke.

René

Det er da en utrolig masse lejer, der kommer på tale. På alle de biler, jeg har ejet gennem ca. 40 år, har jeg skiftet forhjulslejer på en fiat 127 og min nu ellers så trofaste Avensis.
Det tyder mest på, der er en fælde et sted mht. skift af lejer på de Escorter. Det er helt unormalt at der forekommer så mange svigt.
Forhjulslejer på en forhjulstrukken bil kan være en pest at skifte og kræve intens brug af presse og div. emnestykker og rørstykker OG en kapabel mand. Men snak nu med din mekaniker og se om han kan få øje på noget, når nu han ved der kræves opmærksomhed.

mvh

 varmetossen

jo, lidt dårligt eller mangelfuldt udtrykt. Baghjulslejer plejer ikke at stille de store krav til andet end omhu og viden om, hvad man gør. Da det lader til at falde tilbage på mekanikeren er det vel egentlig heller ikke gds vi har gang i.

mvh

 varmetossen

Så svært er det jo heller ikke, men kræver man har en presser, og velegnede dorn/rør til at presse med.
Jeg har da lige skiftet forhjulsleje, på min Corolla årg 99, det var ikke den store raket videnskab.



Han afhentede bilen i morges, og 2 timer senere stod den i min indkørsel igen. Ingen problem, han skiftede det bare.
Men jeg tvivler stadig på, at det blot er forkert montering. Men det får vi at se...
Klaus Lundstedt: Selv om det ikke er direkte GDS, plejer der ikke være noget problem i at udveksle oplysninger, erfaringer o.lign.
Det har det da i hvert fald ikke været i de 6 år jeg har deltaget på forumet.


Faglært bygningsmaler, gør-det-selv og autodidakt ud i renovering af husmandssted 
Det kan nu meget vel være akslerne/spindlerne, jeg har selv så sent som i går måtte skifte dem på min opel corsa b.
Men det var nu ganske nemt, og de kostede samlet med lejer, 360kr på ebay,så heller ingen herregård :-)

Mvh
Martin

Mvh
Martin

Cand alt. med speciale i det jeg finder spændende.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis