Ny motor til Ilford Cibachrome roller base?

Hejsa
Jeg har erhvervet mig en elektrisk roller base - en dims, der er god at have, nar man selv fremkalder sort/hvid film. Men motoren i denne maskine, der sandsynligvis er fra 70'erne eller 80'erne, fungerer ikke.

Er der nogen, der kan sige mig, hvad det er for en type motor, fer er på billedet? Og eventuelt hvor man kan få en ny/brugt?

Eller skal jeg droppe det og bare anskaffe mig en dc motor istedet?

Enhver hjælp vil blive værdsat



Et rigtigt kamera måles i tommer, ikke i megapixels
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej.
Den ligner sådan der sidder i mange vaske- og opvaskemaskiner.

mvh

 varmetossen

Rigtigt, men det havde jeg da lykkeligt glemt
Og så har jeg ligget vågen lige siden. Jeg har beskæftiget mig en hel del med foto i den svundne verden, men jeg aner ikke hvad du snakker om.
Hvad er princippet?

mvh

 varmetossen

Tak for info, BS !
Jeg har besluttet mig for at sætte en anden motor i istedet. Jeg har netop slagtet en gammel boremaskine til formålet. På den måde kan jeg også få den til at rotere begge veje og jeg får justerbar hastighed

@klaus: På billederne ovenfor vender maskinen på hovedet. Hjulene skal i virkeligheden vende opad. Så kan man ligge en tank med film og kemikalier på den og så sørger maskinen for, at de bliver jævnt agiterede. Det er ret vigtigt, da jeg fremkalder storformatfilm, hvor hvert negativ måler 102 * 127 mm (og det er endda de "små" negativer!)

Her er en video på 17 sek der nok forklarer det bedre  Link: Ilford Cibachrome test

Et rigtigt kamera måles i tommer, ikke i megapixels
Godt så.
Nu dæmrer det, men det er også et kvart århundrede siden jeg har været i gang med de sager. Den med boremaskinemotoren lyder godt.
Har selv en svaghed for gamle kameraer, men min kærlighed er faldet på Exakta og Exa samt russiske kopier af Leica og Contax og hvad rodekasserne (der desværre ikke er mange af) gemmer. De har nogle forbavsende gode objektiver. 24 x 36 indtil videre.

mvh

 varmetossen

Annonce
Har i set hvad mørkekammerudstyr koster i den blå avis?

Jeg købte sidste år et Leitz Focomat 35 med farve og multigrade modul for 1200 kr.
Måske burde jeg starte en ny tråd til dette...?

Som sagt har jeg slagtet en boremaskine til dette projekt. Det er en batteridrevet boremaskine med en 24v dc motor.

1) Jeg skal bruge en strømforsyning/adapter, så jeg kan slutte motoren til en stikkontakt. Er der noget, jeg skal være opmærksom på?
2) Jeg skal bruge en dpdt switch til at kontrollere retningen og en controller til at regulere hastigheden (jeg kan ikke bruge den fra boremaskinen, da det vil kræve, at jeg hele tiden sidder med fingeren på på hastighedscontrolleren). Skal jeg gå efter noget specielt, når det er til en 24v dc motor?

Et rigtigt kamera måles i tommer, ikke i megapixels
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis