valg af gulv med gulvvarm

Hej forum jeg står og skal lav noget gulv om da vi ønsker fliser på... der er i dag træ gulv på.. jeg ved ikke hvad er er best og gøre

idee nr 1.. rive det hele op og støbe et beton gulv med gulvvarme det skal lige siges der 40 kvm kælder under på noget af det jeg vil ha fliser på...

idee nr 2 rive træ gulvet af ned til strørne også ligge 22mm spånplade på med spor til gulvvarme også 10 mm spånplade oven på også ligge et lag fiber flydesparten ud på det sku det ikke ku hold til fliser..

vis man valgt ideen nr 2 ville i så ligge varm fordelling plader i mellem de 2 spånplade lag

evt nået der va beder og gøre end min forslag


Hilsen Tommy Torp Andersen
Hej forum jeg står og skal lav noget gulv om da vi... Vis hele indlægget
42 svar
 Følg tråden
Der er 40 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Ja, det er jo derfor man sikrer sig at bjælkelaget ikke giver efter, her er det jo etageadskillelse mellem kælder og stueetage vi snakker om her, og ikke mod terrændæk, var det mod terræn ville jeg altid vælge en tung og støbt løsning, her er vi helt enige.

GF gulvgipsen bæreevne kender jeg ikke, men ved den er utrolig høj, da den er væsentligt hårdere end krydsfiner, har du prøvet at bøje sådan en GF gulvgips før, selv i tynde skiver, det er så godt som umuligt.

Men snakker vi lette dæk, eller etageadskillelse, så mener jeg GF gulvgipsen er det bedst valg pt. specielt ved renovering, hvor et lewis/støbt løsning, ikke altid er optimal.

Ved nybyg har man selvfølgelig mulighed for at indregne den ekstra vægt, og tage højde for niveauet så det passer med omkring liggende rum, ved renovering er det jo ikke så tit det er muligt at fjerne 50-70 mm af bjælkelaget for at have niveau flugt på gulvet med omkring liggende rum.

Her vil en løsning med GF gulvgipsen altid kunne lade sig gøre, og med rimeligt simple forstærkninger af bjælkelaget, så prisen ville også være fornuftig i forhold til beregninger og forstærkning til en støbt konstruktion.
Ok. Jeg beklager. Jeg forstod som om det er terrændæk der er tale om.

Jeg er også enige, at GF er meget formstabil og er ret god - især til renoverings opgaver. Dog ikke stærkere end krydsfiner, hvis vi skal tro på producenterne.
Du kan se i linket at gips har en bøjningstyrke på 1,2 MPa, mens krydsfiner har 20 MPa. Det samme er også gældende for trykstyrke.
http://bit.ly/14sGBvj

Du oplever sikkert at GF plader er meget stærkere end krydsfiner fordi GF er plastisk materiale, hvor krydsfiner er elastisk.
Dvs. hvis du belaster de 2 materiale ens og bliver ved med at øge belastningen hele tiden stille og roligt, vil du opleve at krydsfiner begynder meget tidligt at bøje og give efter end GF, men til gengæld vil GF plader og uden varsel knække. Krydsfiner pladen vil til gengæld blive belastet meget mere og vil bøje rigtig meget end den knækker og undervejes vil du også kunne høre nogle fiber der sprænger.

Tilbage til trådstartens spørgsmål. Jeg beklager at jeg misforstod dit indlæg.
Jeg vil nok også bruge den lette løsning, men jeg vil jeg sikre mig, at etagebjælkerne har den tilstrækkelig stivhed, således at der ikke forekommer nedbøjning i bjælkerne og dermed bevægelser i konstruktionen der fremkalder revner i fliserne.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også