firmaophør

Hvis man (ikke mig ) ønsker at ophøre med at drive virksomhed med varelager, hvordan er man så stillet med hensyn til skat og moms. Der er ingen gældsposter.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Alt afhængig af situationen, er det letteste oftest at få solgt varelagret. Oversdkudet skal der naturligvis betales både moms og skat af... Hvem som køber det, og til hvilken pris, er det jo så sælgeren som bestemmer.........
ting som ikke kan sælges, kan vel afskrives, og ting som er afskrevet, kan vel kasseres

Det vi ikke når i dag ........skal vi da ikke lave om i morgen

Jeg er ikke så glad ved ordet vel, kan man gøre det og hvordan dokumenterer man hvad der er kasseret.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
nu er jeg ikke jurist,jeg svarer kun efter bedste overbevisning,det kan da godt være den ikke holder i byretten, som man siger, men det er der sikkert andre der kan svare på

Det vi ikke når i dag ........skal vi da ikke lave om i morgen

Annonce
Sælg det - og behold dokumentationen, også selv om man sælger med tab (skriv bruttopris på regningen og anfør evt. rabat), fx. engros, "ophørsudsalg" mm.

Man må ikke give det til vedgørende formål, man må ikke forære det væk og man må ikke have det i behold når man holder op (for så skal man betale moms af det, fordi man har "udtaget det til privat brug"!). Det kan være billigere at sælge det med 95% rabat!

Hvis det i stedet bliver destrueret/bortskaffet, så sørg for dokumentation, fx. kvittering på containerpladsen (tag også nogle billeder), og husk at lave en liste over det.

Vedr. skat ved jeg ikke, men det er formentlig det samme som momsen.

Når det er sådan, så er det jo fordi køberen sandsynligvis har fratrukket momsen, så varerne er "momsfri", og den moms vil SKAT jo gerne have tilbage i vores fælles (stats-) kasse.

Træd ikke på mine ledninger :o)
Man har købt en dims til 125. 100+25 moms , for en del år siden. Det er nu forældet og kun til at smide ud, er der så en momsregning at betale.
Samme dims, men sælges for 50 deraf 12.5 moms hvilken moms skal så betales.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Skal det gå korrekt til, så får man skifterettens godkendte vurderingsfolk til at opgøre værdien af aktiverne, og så sælger man hele baduljen til 3.mand.
Bagefter kan man jo købe det tilbage fra 3.manden, men sørg for at ALLE betalinger erlægges så det kan dokumenteres via bankkonto osv. Glem alt om af fuske. Skattevæsenet, skifteretten, sø- og handelsretten kender alle fiduser og julenumre, der ikke er gangbare.
Forsøger man at fuppe, så går det som hovedregel galt, og så bagefter er det skattevæsenet, der suverænt og egenhændigt sætter værdien og man må til lommer ad libitum efter skats ønsker.

Med venlig hilsen
ktm

 

Lynæs: Det sidste svar er det korrekte. Der er jo stort set fri pris på de fleste varer i dk, Konkurrencestyrelsen blander sig jo mest vedrørende varer hvor nogen har monopol.


Træd ikke på mine ledninger :o)
Snak med din revisor om det. Men de fleste ting i ting i det prisleje du snakker om er jo straksafskrevt til til nulværdi og figurer ikke som et aktiv i din virksomhed. Så det er kun dine aktiver du skal forholde dig til. Alt det der ikke repræsenterer nogen værdi skal bare sættes under kasseret til nul værdi

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis