Flydende gulv?

Hej, jeg vil til at smide sådan en flydende laminat gulv på der ligner træ gulv oven på et meget gammel trægulv som er rimlig skævt...

og jeg vil gerne bruge lokalet til vaske rum, så derfor overvejer jeg om der skal lægges dampspærre på et tidspunkt i processen?

Jeg ville ligge det så det lå:

Orginalt træ gulv | plade til udjævning | plade til lyddæmpning | dampspærre | Laminat gulv

skal også sige jeg bor på 2 sal.

Men er som sagt overhovedet ikke sikker på det er den rækkefølge det skal ligges i, eller om der overhovedet må ligges dampspærre?

Så håber der er nogle der kan komme med nogle gode råd

 100% frisk på nye udfordringer, planlægning frem for alt når det kommer til ting der kan blive uoverskuelige :)

16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
der behøves ingen dampspærre hvis det er et opvarmet rum neden under. Hvad er det for en "plade til udjævning"? Det er aldrig godt at bygge videre på et skævt trægulv. Specielt ikke hvis det gynger osv.

Elektronikteknikeren
Nu tænkte jeg også mere på vandskade og lign. når jeg skal have en vaskemaskine til at stå i rummet...

og mht. det er skævt så tror jeg det er sælve huset der er sunket bor lige ved siden af jernbanen og huset har rundet 100 år, så det er ikke en muglighed at rætte op på de "rigtige" gulve

 100% frisk på nye udfordringer, planlægning frem for alt når det kommer til ting der kan blive uoverskuelige :)

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
og det er noget 5 mm gråt stift skumgummi af en art, det er "lavet" /købt til det formål at fjerne nogle mm ujævnheder

 100% frisk på nye udfordringer, planlægning frem for alt når det kommer til ting der kan blive uoverskuelige :)

Hvis gulvet bølger lidt og du bruger skum til at udligne med, så vil du helt sikkert få et gulv der fjedre når du går på det. Hvis du ikke er klar på at rive gulvbrædderne op og oprette bjælkelaget og lægge gulvspån eller gips, så skal du overveje om det ikke ville være bedst at spartle gulvet plant inden gulvet lægges på. Mht vaskemaskinen skal den jo bare stå på.en dertil indkøbt drypbakke. Det er jo ikke meningen at der skal fosse vand ud af den i tide og utide.

Elektronikteknikeren
Hva' med at glemme det der clickgulv-halløj!
Og blot slibe og lakere det eksisterende gulv!

Og uanset hvad så er det jo højrisikabelt at opstille en vaskemaskine på et gulv - uden (gulv)afløb!
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Skrevet af Sitting Bull på 22 mar 2013 14:02

Og uanset hvad så er det jo højrisikabelt at opstille en vaskemaskine på et gulv - uden (gulv)afløb!

Begrund..

Mener du dermed også at det er risikabelt at have en opvaskemaskine i et køkken uden gulvafløb?

Eller en håndvask i et rum uden gulvafløb?

Eller en havesprinkler i et rum uden afløb??

Elektronikteknikeren
Nå-nå. Bydeform hva' .o)

Uanset hvilken form for oversvømmelse vil vandet trænge direkte ned i etageadskillelsen.

Gulve med afløb er derfor langt at foretrække i rum hvor der opstilles vaskemaskiner!


Havesprinkleren er næppe noget problem såfremt rummet er et (udendørs) HAVERUM!!!

Der er rigtig mange ting, som kan gå galt her.

Et flydende gulv skal monteres på et fast undergulv som overholder et retskedekrav på +/- 2 mm. Det nytter ikke noget at prøve at rette et skævt gulv op med skum eller lign blødt undelag. Du vil bare opnå, at dit klikgulv knækker i samlingerne. Du skal istedet påmontere en fast plade i spån eller masionit. Ovenpå den skal lægge en skum eller anden støjdæmper. Du må aldrig montere damp/fugtspærre ovenpå organisk materiale, da du risikerer at der ophobes fugt i trækonstruktionen. Fugt kan medføre råd/svamp.

Hvis undergulvet ikke er tilstrækkeligt ret vil dit klikgulv knage og knirke i samlingerne, tilligemed at hele gulvet vil gynge og bevæge sig. samlingerne vil ikke kunne holde til al den bevægelse.

Såfremt din vaskemaskine blíver utæt hjælper det ikke noget med en tæt plasticmembran i konstruktionen. Hvor render vandet så hen? Ud af rummet og det skal nok finde vej ned til underboen.

Dette er ikke anderledes end for en opvaskemaskine i et køkken, men her er som regel monteret en form for Aqua stop, som lukker for vandet.

Dit klikgulv kan heller ikke tåle vand overhovedet. Hvis det får vand vil mdf pladen indeni svulme op og gulvet er ødelagt.

Var det ikke bedre at lægge masionitplader på gulvet og montere et pænt stykke vinyl ovenpå?

 


Ole
Larsen 28
Hejlsminde

"Når alt andet er prøvet uden held, så prøv manualen"
Sitting Bull

Det er ikke muligt at rette op på det gamle gulv uden der skal alt for meget arbejde i...
OFJ

mange tak for svarene det var præcis de ting jeg havde i tankerne, så det ender nok med at jeg hæver gulvet et par centimeter for at gøre det plant

 100% frisk på nye udfordringer, planlægning frem for alt når det kommer til ting der kan blive uoverskuelige :)

Ja, arbejde - og måske endda manuelt - det er jo slet ikke til at holde ud! .o)
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også