nye sejl

Jeg skal ud og skifte mine sejl til min commander 31. Jeg bruger den mest til tur men også lidt til kapsejlads men mest for hyggen.
Kan det betale sig at kigge på da lidt dyre bane typer af sejl.
Vil det give meget og hvad med holdbarhed.
Kan se at dem der mest bruger den til kapsejlads tit køber Radial cut sejl. Eller det spild af penge for mit vedkommende.

Mvh andy
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis du mest bruger båden til hygge sejlads, vil det være hul i hovedet at investerer i en dyere type sejl. Ud over at de måske vil kunne give en knob eller to mere på din bådtype, er der nogle minusser ved den slags sejl der mest består af kevlar og kulfiber. Solen er den værste til at nedbryde styrken i sejlet og de kan altså ikke behandles som du gør med dine dacron sejl, de tåler ikke at man pakker dem hvor der så opstår små knæk af dugen.
Det er hvad jeg har fået fortalt, de har heller ikke den lange holdbarhed som dacron har.
Vil man sejle stærkt så kræver det at du udskifter sejl mindst en gang om året og hvem har lige penge til det som fritids sejler.
Hej

Gå ind på   http://www.quantumsails.dk/files/up...ochure.pdf  på Quantum sejls danske hjemmeside. De har en rigtig god beskrivelse af de forskellige typer af sejl. 
Et radialsyet sejl står bedre giver og lidt mere fart og højde end et crosscut. Til gengæld er det ca 15 % dyrere. Hvis du skal have det fulde udbytte af et radialskåret sejl skal du investere i en dyrere dug. Se evt. på Dimension Polyants hjemmeside om de forskellige dugtyper. Jeg mener, at et Cross cut sejl i en god dacrondug giver det bedste udbytte m.h.t. holdbarhed og ydeevne i forhold til prisen. Især med henblik på dit brug.

Der er rigtig mange udbydere af sejl på markedet. Der er en del at spare på at få sejl fra Østeuropa eller Kina. Der skal du tænke på, hvilken service du får, hvis der er noget der ikke passer eller er lavet forkert. De bruger de samme materialer fra de samme producenter af sejldug, men der er selvfølgelig forskel på kvaliteten af syarbejdet og den måde detaljerne er udført på. Der er ligeledes forskel på den kommunikation man har med sejlmageren inden og i forbindelse med købet.

Disse faktorer har jeg selv taget til efterretning i forbindelse med bestillingen af et nyt sejl fra en dansk producent. Prisforskellen var ikke ret stor i forhold til de østeuropæiske sejl. Derved er man vel også med til at holde arbejdspladserne på danske hænder.

Nu glæder jeg mig bare til at få båden i vandet, masten sat og prøve det nye sejl.


Ole
Larsen 28
Hejlsminde

"Når alt andet er prøvet uden held, så prøv manualen"
 I "gamle dage" det var den gang da vi kun kunne få bomulds sejl, skulle et nyt sejl sejles til. Mange mener at det ikke er nødvendigt med vore dages matrialer, men der er faktisk stadig lidt om snakken, syningerne skal have tid til at sætte sig. Så lad være med at belaste de nye sejl for hård de første par gange.
Bare en venlig tanke
OFJ jeg vil give dig ret med hensyn til at der kun er en lille pris forskel. På de danske og så kina modeller.

Jeg vil personligt også kun have et danske produkt, men det er også at de tager med ud og trimmer masten sammen med mig og en prøve tur sammen efterfølgende, det tror jeg ikke at biligt kina mærke gør.

Håndværkeren : ang at sejl skal sejles til, så tror jeg at det stadig gælder. Læste i en af de danske sejlmagers trim guide. at man ikke de førdste par genge skulle ud i mere end 6 ms.
Så jeg tror der er noget om snakken.

Jeg talte med min sejlmager (dk-sails.dk/) og han påstod at hvis man ofre lidt mere så får et sejl der holder faconen i flere år og som er lettere at trimme.
Hvilke sejl man så skal vælge ved jeg ikke.. for min sejlgarderobe af crusing sejl trænger ikke til udskiftning.. jeg fik bare syet min genua om til rulle.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis