Brændeovn. skorstens træk

Hej alle.
Jeg har for 4 måneder siden fået en brændeovn, samt opsat en stålskorsten (150 mm).
Det har egentlig kørt upåklageligt, men her de sidste 2 ugers tid har jeg haft problemmer med at den slår røg ned gennem brændeovnen og ud gennem lågen eller askeskuffen.
Problemmet opstår altid når der er vind fra øst.
Min skorsten er dog en halv meter under tagryg. Der er ikke træer eller andet tæt på der kan drille.
Mit spørgsmål er nu : kan jeg med held sætte en aspirator eller ligende på toppen af skorsten eller er det nødvendigt at forhøje skorstenen for at komme problemmet til livs. Eller måske der er et andet forslag.

Brian.
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej.

Vi havde nøjagtig samme problem. Kom vinden fra en bestemt retning så kunne vi glemme alt om at tænde op.

Samme opstilling som dig, stål skorsten (Ø=150 mm) som er ca et par meter lavere end tagryg.
Jeg købte sådan en aspirator (forkert stavet) som rotere rundt, i vvs-eksperten og jeg må sige det er et af de bedste køb nogensinde

Nu slår røgen overhovedet ikke ned og der er bare ingen problemer mere. Så dejligt..

Så kan kun sige, at den hjalp gevaldigt og fortryder idag at jeg ikke købte sådan en for længe siden

Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

En anden mulighed er en røgsuger fra Exodraft. Det er en dyrere installation, men så har du også en sikker løsning, hvor der altid er styr på skorstenstrækket. Når man først har prøvet det ønsker man sig ikke tilbage. Du vil kunne fyre under alle vind- og vejrforhold og aldrig opleve røg i stuen.
vh
Anders
Men den eneste rigtigt løsning, er jo bare at forhøje den skorsten, så er dine problemer væk.

Røgsuger, osv holder langt fra evigt. Og bruger strøm.

Mvh Thomas Hansen

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis