Vinduer i trædrivhus

Hej

Jeg er ved at lægge sidste hånd på tegninger til vores drivhus, som vi skal bygge i træ (fordi vi synes, at det er pænest, da vi bor i træhus), når det nu engang - forhåbentligt snart - har tænkt sig at blive forår, men der er et par detaljer, som jeg er noget i tvivl om.

Hvad sker der, der hvor det nederste glas i taget "rammer" remmen i væggen, og der hvor det nederste glas i væggen "rammer" fodremmen?

Vi har tænkt at fræse ud til glasset og sætte fugebånd på begge sider af glasset, og sætte træ- eller alulister ovenpå.

Jeg har ledt højt og lavt på nettet og også fundet forskellige løsninger, men synes at det er svært helt at se/gennemskue detaljerne.

Detalje tag/væg:
Nogle steder har man kørt glasset ud over remmen og lavet et mellemrum mellem glas og rem - det leder selvfølgelig vandet godt væk og giver god ventilation, men ser ikke så pænt ud, synes vi.

Nogle steder er glasset ligeledes kørt ud over, men ser ud til at ligge af på remmen. Men skal der så ikke en fuge mellem glas og rem? Og i så fald, hvilken slags?

Et sted - http://marthelundsgaard.blogspot.dk/search/label/Tr%C3%A6drivhus - ser det ud som om, at den nederste kant af glasset flugter med yderkant rem. Men igen - skal der ikke en form for fuge i og hvilken?

Detalje væg/fodrem:
Nogle steder er glasset kørt ud over/foran fodremmen, men heller ikke så pænt.

Nogle steder ser det ud som om, at glasset bare hviler på remmen, men det kan vel ikke passe - kommer der ikke til at stå vand og vil glasset ikke lettere revne?

Hvis man lader glasset gå ned på remmen, skal der så ikke nogle afstandsklodser af en eller anden slags under? Og skal der ikke monteres en drypnæse i træ eller alu?

Vi går efter den mest enkle og stringente løsning, men det skal naturligvis være konstruktionsmæssigt korrekt/forsvarligt.

Håber at der sidder nogen med nogle gode råd/erfaringer.

Venlig hilsen tigerdyret 




1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej,

Jeg regner med at bygge trædrivhus til foråret. Jeg har de samme udfordringer, som du har beskrevet. Hvilken løsning har du valgt. Hvis det er muligt, så vil jeg meget gerne se billeder af din løsning på [email protected]. Jeg overvejer at lave bund og toprem 5-kantede så vandet kan løb af remmen - enten indvendigt eller udvendigt.

Hvilken type træ har du bygget i? Jeg har valgt egetræ.

Mvh
Kim
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis