Overligger bærende væg

Hej,

Jeg er ved at ilægge en overligger i en bærendevæg i en etageejendom, ejendommen er 4 etager og det er på anden sal. Jeg har fået en ingeniør til at lave beregninger på at en HE100B H-jern er rigeligt.

Jeg fjerner 120cm af væggen, HE100B er 160cm lang så der er 20cm vederlag på begge sider.

Men efter jeg har åbnet op i loftet er jeg lidt i tvivl om hvordan jeg understøtter imens jeg montere overliggeren. 

Som man kan se er vægen fuldmuret hele vejen op til de ovenstående etager.

Vil det være nok bare at understøtte på bjælkerne jeg har markeret med rød på tegningen? risikere jeg ikke at murværket imellem løsner sig?

Jeg har vedhæftet et billede.



På forhånd tak 
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej og velkommen på siden

Du har ikke fået billedet med.

Hvis du ikke har en forsikring der dækker, skal du nok lige overveje om du skal lave det selv, når der er to etager ovenpå.
Det kunne jo være, at pengene var givet godt ud til en muremester, med en forsikring i ryggen?
Tak tak :-)

Det er ikke fordi opgaven er så kompliceret, man vil jo bare gerne være på den sikre side.

Håber billedet kan hjælpe til at illustrerer situationen.
Den slags er slet ikke GDS-arbejde.

Prisen for en skade i bærende murværk i en 4 etagers ejendom vil jo være fuldstændigt ruinerende. For dig!!!

Helt kontant. Det er rablende sindssygt at gå i gang med den slags arbejder uden de fornødne faglige forudsætninger og forsikringer!
Hvis det er for at etablere et dørhul ville jeg nok overlade det til nogen der har prøvet det før...
Jeg ville nok også lade nogen der har forstand på det lave det. Normalt ville man ved et 120 hul (som jo bliver tiæ minimum 160) ikke kunne nøjes med afstivning af bjælkelaget men også skulle isætte jokker. Man kan jo ikke regne med at dit gulv kan holde murens last imens du ligger jern op


Murermester Michael Flyger Jørgensen

23804516

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis