Forskalling af loft

Hej.

Er igang med en større renovering, og er i den forbindelse støt på et lille spørgsmål ang. forskalling af loft til gips.

Der skal forskalles mellem eksisterende bjælker som ligger pr ca 170-180cm. Der skal være synlige bjælker, så ska sænke loftet så lidt som muligt. Bjælkerne er 18,5cm høje.
Der er gulvbrædder ovenpå bjælkerne, men disse er ikke stabile.

Det vil sige jeg har et "hul" mellem bjælkerne der hedder 170 x350cm som skal forskalles op til 2 lag gips.
Overvejede i første omgang at forskalle ned med 45x45 regle pr 60cm på den korte led, og dernæst et 20x100mm forskallingsbrædt på den anden led til at skrue gipsen i. Hvad siger i til denne løsning, vil den kunne bære det?

Vil helst ikke forskalle med en 45x95 pga. der så næsten ikke bliver mere synlig bjælke tilbage.

Se evt vedhæfted billed.

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvad har du over brædderne på loftet ?
Både lægter og forskalling kan sagtens holde, men hvis du ikke har noget at skrue dem op i så er du lidt på den. er du sikker på at du ikke kan skrue (lidt) brædderne? Måske en god krydsfinerplade kan bæres af gulvbrædderne?

Du kan også bare lave loftet med stålprofiler som et nedhængt loft, her er du ikke så afhængig af hvad der kan bære, da det er frithængende og kun ligger af på rummets 4 sider:
http://www.knaufdanogips.dk/Gipsbyggesystemer/Lofter/Nedh%C3%A6ngt-loft.aspx
Havde tænkt at skrue en på langs ved bjælken og så en på væggen,, og så skrue de andre fast i dem på den kørte led. Men så ska de jo også bære et spænd på 170cm ca, kan de det? Altså 45x45 med forskalling på tværs....
Er der i grunden noget i vejen for at skrue gipspladerne direkte op i undersiden af gulvbrædderne?

Eller sagt på en anden måde: Hvorfor er gulvbrædderne ikke stabile?

Som jeg forstår det må jo så være en komplet ny etageadskillelse, incl. brandisolering, ovenover.
Og de gamle gulvbrædder belastes ikke på nogen måde, bortset fra at de danner underlag for isoleringen - måske?
Annonce
Nej nemlig, det er det eneste de gør, men er bestemt ikk lige. Men kunne jeg lave nyt skellet og hæfte det i gulvbrædderne uden problemer, eller hvor meget ska der til at bære nyt loft med 2 lag gips?
Hvis det nu var en almindelig tæt forskalling med væv og puds, altså et alm. pudset loft. Så ville man jo blot skrue et lag gipsplader fast direkte op i forskallingsbrædderne.

Hvor meget hænger de gulvbrædder, (på midten), egentlig?

Jeg kan ikke se nogen grund til ikke blot at skrue forskallingsbrædder op i undersiden af de eksisterende gulvbrædder. (Formodentlig vinkelret på disse)
Og om nødvendigt lave opretning med opklodsning af forskallingen som man evt. ville gøre det på et pudset loft!
Ja, præcis som sitting bulle skriver, så forskal dog direkte på gulvbrædderne, evt. med klods opretning hvor det er mest slemt.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis