belægnings fald væk fra hus

Jeg skal have fald væk fra huset - det er jeg med på, men hvad gør jeg når belægningen mødes ved et hjørne af huset?

Ved sydfacaden er der fald mod syd og ved vest mod vest - hvordan får jeg de modsatrettede fald til at mødes i hjørnet, uden der bliver et spring i belægningen pga de modsatrettede fald?
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er lidt svært at forklare uden en tegning, men jeg vil forsøge alligevel.

Hvis du forestiller dig huset ligge på en billedramme (gammeldags) så vil hjørnet være i smig. Denne smig, vil i stedet for at være vinkelret på huset, gå skråt ned af(dit fald væk fra huset).
Det samme kan du lave i din flisebelægning, det kræver lidt tid at planlægge det, og hvis faldet, eller højdeforskellen er for stor, på de 2 sider, kan det jo være nødvendigt at lave et lille trin eller 2.

Håber mit vrøvl giver lidt mening         



Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Hvilken belægning skal det være?

Hvis det er herregårdssten er det ingen problem, men er det fx 40x40 fliser kan de kommer til at vippe pga den "kant" man får lavet i hjørnet (fra hushjørnet ud til belægningsspidsen)

Når du skal igang, så få nogle snore op der kan hjælpe dig med højden inde ved husmuren rundt langs syd og vest og en ude på bredde som belægningen nu skal have, parallelt med den første snor og så trække af med aftræksskinner og i hjørnet er det lettere med mindre skinner. Når du har gjort det og har en skarp kant på hjørnet kan du tage en asfaltrager og tage toppen af den skarpe kant. (det gælder begge belægninger, men ved herregårdssten kan bladevibratoren ofte få styr på det)

Ved ikk om noget af det giver mening, men det er lidt svært at forklare.

*edit
Det er selvfølgelig ud fra at højden er den samme rundt langs husmuren på begge sider og der ingen niveauforskel er.
Tak for jeres svar - der er tale om sten på størrelse med herregårdssten. Heldigvis er der kun taler om en belægning på 2 meter i bredden. Var i tvivl hvordan pokker jeg skulle gøre, når jeg nu trækker af efter vandrør, det med asfaltrageren er da en rigtig god idé.

Mvh
Tim
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis