Gaskedel bliver ikke kondenseret

Jeg har lidt svært ved at forstå hvad min VVS mand ville forklare mig. Så prøver lige at se om der er en venlig sjæl der kan uddybe på det han sagde.

Jeg skal bruge en masse varmt vand, nærmere 4000 L/H ved 72 grader som bliver afkølet 5 grader før den returnerer til kedlen igen. Men det mener min VVS mand ikke er muligt da kedelen ikke vil kondensere da vandet der kommer tilbage er alt for varmt.

Den måde jeg forstår kondensering på er at man fjerner noget varme fx fra en væske (entalpi ændring). Så skal det i denne sammenhæng forstås at man ikke kan fjerne varmen fra kedlen og derfor vil overophede? Er det helt forkert opfattet, eller er der en bedre måde at forklare det på kunne jeg godt tænke mig at høre den.

Det skal siges jeg ikke har arbejdet med naturgaskedler eller bare kedler generelt før, og derfor nok heller ikke er så skarp i hvordan et kondenseringsfyr virker. Er der nogle der ligger inde med noget tekst omkring det, modtager jeg det gerne (dansk eller engelsk) 

2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
For at et fyr kan kondensere, skal du have en temperatur forskel på 25-30 grader, på top og bund. Nå du kun køler ned til 67 grader, kan din røgtemperatur heller ikke komme længere ned.

Fordelen ved et kondenserende fyr, er at når du får returvand tilbage fra gulvvarmen, som kun er 20-25 grader, kan du køle din røg helt der ned, i praktis har det ikke nogen betydning, andet end at du smider en hel del varme ud til fuglene. = Dårlig virknings grad.

Mvh Thomas Hansen

Hej Thomas

Tak for dit svar, det gav mig lidt bedre forståelse for hvad det var han mente.

Men lige for at være helt sikker prøver jeg lige at skrive hvad jeg forstår med det du skriver.

Der skal være en temperaturforskel på 25-30 grader for at fyret kan kondensere. At et fyr ikke kan kondensere betyder at røggas temperaturen ikke bliver afkølet nok, og derfor bliver kedlen for varm? Kondensere = fjerne varmen fra en gas/væske?

Havde man et at de gamle fyr, hvor man bare sender røggassen du ville det så være muligt? (ved godt det ikke er muligt at anskaffe længere, men ment som et spørgsmål i praksis)

Det med at man bruger røggassen til at varme returvandet op forklare også hvorfor man kan kommer over 100% i virkningsgrad, så tak for det svar også
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis