Hjælp til lampeudtag

Jeg er ikke lige det hurtigste dyr i skoven til el-installationer.
Jeg har haft en lampe oppe af hænge i loftet i stuen, men har det ikke p.t.

For noget tid siden bemærkede jeg, at flere stikkontakter ikke virker længere. De ligger allesammen i forlængelse af hinanden, så min første tanke var at en kontakt i den ene af enderne var defekt, og at gennemløbet til de andre derfor også blev forhindret.
Da jeg nævnte det for viceværten sagde han, at det højst sandsynligt var fordi jeg havde lavet noget rod med udtaget i loftet - noget med 0-ledningen.
Og det kan faktisk godt passe, at det er siden jeg tog lampen ned fra loftet, at de andre kontakter holdt op med at virke.

Jeg har så prøvet at finde ud af at fikse udtaget, men jeg kan ikke se, at nogen af ledningerne sidder forkert.
Jeg har vedhæftet et billede af udtaget - så måske nogen kan se hvor fejlen sidder... Eller om det slet ikke er udtaget den er gal med.

På forhånd tak!
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Mon ikke det var bedst at du lod en autoriseret elindstaltør rode med dine el indstalationer, du hænger på hele erstatningen hvis du selv roder og der går kuk i det.
PS. Humlen er, at hvis det er mig, der har lavet en fejl, skal jeg selv finde ud af at få det ordet. Men hvis fejlen ikke sidder i udtaget på billedet, skal viceværten få en elektriker til at komme, for så må de defekte kontakter jo skyldes noget andet.
Så hvis nogen umiddelbart kan se, om fejlen sidder her eller ikke, ville det være skønt!
Nu hedder fora jo Lav Det Selv

Umidelbart ser det fint ud, med ledningerne i loftsdåsen.
Men tjek lige at alle ledningerne er spændt fast, og at de ikke er brækkede.(prøv at hiv i dem)
Og kik om der er løse ledninge oppe i loftsdåsen der ikke er monteret.
Husk at afbryde for stræmmen først....
Jeg ville starte med at gøre ligesom j_ens foreslår. Man kan se at begge terminaler (skruer) til nullen (den blå ) er brugt, så nullen til lampen (den bløde ledning) må jo have siddet sammen med en af dem fra den faste installation (de stive ledere) hvis du så har demonteret lampen, og ikke har fået spændt skruen igen, vil den del af installation med den "løse" nul til ikke virke, så se at få spændt de 2 skruer hvor nullen (de blå ledninger) går i. OG ganske rigtig som j_ens siger, sluk for strømmen inden du går igang.

Stor er den som ved, men større er den som ved, hvor han skal spørge.



Piet Hein
Annonce
Tak for svar!

Jeg har faktisk selv flyttet den ene blå ledning, før jeg opdagede der var tre (fordi jeg troede at der måske skulle én i hver).
Nu har jeg flyttet den tilbage, så alle tre blå er i den samme skrue som før.

Desuden har jeg strammet alle skruerne, som nu heller ikke var løse til at starte med.

Så vidt jeg har forstået, tyder det på at fejlen ikke sidder i udtaget i loftet så?

Som I kan se på billedet er der et bogstav/tal til hver skrue. Jeg går ud fra "0" betyder nul, altså den blå, og at "F" betyder fase, altså den brune. Men hvad betyder "M", og er det meningen at der ikke skal sidde nogen ledning i den?
Jeg vil tro at den røde er en mellemledning (altså den der tænder lampen), de brune er faser, og de blå er Nul'er.
Men det kan du kontrollere ved at sætte en polsøger på dem skiftevis.... fasen skulle gerne lyse hele tiden og mellemledningen lyser kun når du tænder for afbryderen. 

Prøv at pille en af de stikkontakter ud der ikke virker og tjek om der er fase på den.

Vær forsigtig og sluk eventuelt for strømmen mens du piller dem ud. Hvis du kan få fat i en 230v tester så du kan finde ud af om nullen er på er det endnu bedre.

Men pas nu på, strøm er farligt og kan koste dig livet hvis du er uopmærksom et øjeblik.  

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Jeg har nu købt en ny lampe, som jeg har manglet længe. Jeg ville så prøve at sætte den op, for så kunne jeg da få tjekket om loftdåsen overhovedet virker.
Igen, jeg er ikke den hurtigste til el;
fra lampens fatning udgår en blå og en brun ledning. Dem har jeg forbundet til den blå og den brune i loftdåsen.
Nu lyser lampen hele tiden og kan ikke slås til og fra. Jeg ved ikke om der nogle gange kan være byttet om på farverne? Jeg tænker om den brune fra lampen skal forbindes med den røde i loftdåsen?
Jeg ville lige høre jeres mening før jeg prøver, for jeg ved ikke om det kan ødelægge noget, hvis de bliver forbundet forkert...
Prøv med den blå og røde, så er lys forude.
Nu gjorde jeg det så, og den virker!

Og så tilbage til det, der egentlig var det oprindelige spørgsmål:
Når lampen (og derfor også loftdåsen) virker, kan det vel ikke have noget med det at gøre, at de andre stikkontakter ikke duer?
Jeg har ikke prøvet at tjekke fase på dem endnu, for jeg har ingen polsøger og heller ikke forstand på hvordan det fungerer.

Men spørgsmålet er så, om det ikke er mest sandsynligt, at der er gået noget i stykker et andet sted, som jeg skal have en elektriker til at fikse?
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis