korekt placering af dampspærre ved renovering af gulv

Hej allesammen, skal skifte gulv til nyt gulv med gulvarme, så i den forbindelse skal det gamle rykkes op.

nuværende opbygeglse nedefra
-10-15 cm sand (eller hvor meget man nu brugte i 70'erne)

-13cm beton terrændæk (proppet med 10mm tenderstål bundet sammen på kryds og tværs, så plan A der var at banke de op grave ud smide 300mm flamingo og støbe nyt dæk med gulvarme er droppet)

-0.2mm dampspærre med 20 cm overlag direkte på terrændæk,(hverken fuget eller tapet)

- oven på dampspærren, opmurede legablokke som opklodsning af strøer

-mellem opklodsning (ovenpå dampspærre) 45mm glasuld

-stører  3x3" trykimp. bjælker

-22 mm masiv paket bøg
----------------------------------------------------------

Planen er nu at lave ny efterisoleret(195mm) strøkonstruktion/bjælkelag hvorpå jeg kan montere 22mm gulvspånplader med frast spor til varmeslanger, varmefordelingsplader -> nyt svømmende klikgulv

- spørgsmål: 1

hvor skal den nye (tætte damp/radonspærre sidde i opbygningen?
hht. træbranchens oplysningsråd - bog trægulve 1:
må man kun have 50mm isolering på den varmeside af damspærren hvis der ikke er isoleret under terrændæk.
-hvis nu ikke jeg skulle tage højde for fugt fra jorden komme op igennem terrændækket, havde jeg bare monteret dampspærren under det flydende gulv, men så har jeg problemet med at hele min strøkonstruktion/gulvspånplader er udsat for fugt fra jorden.

placere jeg dampspærren nederst altså på det kolde terrændæk så er alt mit træ pakket ind, (bare ikke fra indefrakommende fugt) og desuden er der risiko for kondensdannelse på oversiden pga de store temp. forskelle

spørgsmål 2 :

skal der være plads til ventilation mellem overside isolering og underside gulvspånplader eller kan jeg bare isolere helt op 195mm ?



25 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
og lige en ting mere men hensyn til isolering? sq jeg rette det (meeeget) ujævne terrændæk af med lidt sand også smide 150mm flamingo som isolering eller sq jeg bare smide 195mm glasuld ? hvad vil give den bedst isolerende efekt?


Mvh Ask
Uanset hvad du vælger, vil du ikke kunne overholde kravene fra BR10 omkring rentabilitet ved renovering. Der kræves minimum 300 mm isolering i gulvet hvis det er rentabelt. Efterisolering af et gulv med 45 mm isolering er rentabelt. Derfor skal du have 300 mm i og kan dermed ikke nøjes med 195.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
ja har jeg godt læst men hvis det ikke er en mulighed at få 300 så er 195 bedre end 45 når gulvet alligevel skal op...


hht. til www.krav.byggeriogenergi.dk

1. Efterisolering på eksisterende terrændæk
Hvis der er plads til efterisolering over betonen i det
eksisterende terrændæk, uden det giver problemer
ved døre og elinstallationer etc., kan det gøres under
følgende forudsætninger:

• På uisolerede terrændæk uden dampspærre skal
dækket afrenses for organisk materiale, og der
udlægges en dampspærre, hvorpå der lægges op
til 50 mm mineraluld eller tilsvarende (75 mm, hvis
fundamentet er isoleret og fx består af letklinkerblokke).

• For isolerede terrændæk gælder det, at der maksimalt
kan lægges halvt så meget isolering over
eksisterende betondæk som under. Ønsker man at
(lægge mere isolering over det eksisterende betondæk,
skal der over isoleringen lægges en tæt
dampspærre (med tapede samlinger).

her vil de så have en dampsærre over isoleringen, men hvaså med fugt nedefra? man må jo ikke have 2 dampsærre i 1 konstruktion
Hvor langt vil der blive fra overside af beton til underside af de nye gulvbrædder?

Du kan lave en konstruktion nogenlunde som nedenstående:

http://www.sundolitt.dk/sundolitt/teknik/udforelsesteknik/gulv-uden-beton
faldt selv lige over indlæget typisk 70'r gulv renoveres og ja sittingbull det er helt sikkert den rigtige løsning for mig,
så er det bare hvordan jeg retter det meeeget ujævne betonlag af, overvejer enten at få en lastbil ud med flydespartel eller måske rette det op med ovntørret fint sand? (tror sandet vil være billigt og nemt at styrre...

mvh Ask
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Det er ikke sikkert at sandet er en mulighed.

Fordi det kan finde på at forsvinde ned i selv de mindste sprækker og huller over tid.



Derimod kan et (meget) tyndt slidlag være en mulighed! Der er jo ingen trafik på gulvet.

Eller du kan jo bare tage dig sammen og hakke det gamle betondæk bort. :o)

Det klarer en rask tømrersvend nemt på en god lang veek-end og det rette udstyr!
hehe ja, det kan lade sig gøre havde overvejet at få fat i et par kammerater også bare en 20kg's bosh hammer hve, men er sq bange for hele huset rasler fra hinaden og desuden skal alle indervægge undermures da de står på terrændæk :/

-kan godt se sandet kan blive et problem ja, men man kan da få en lastbil ud med flydespartel og bare pumpe ind, tror det bliver for dyrt hvis jeg skal stå og blande poser selv da der alligevel skal en 3-4 cm på før det jævnt vil jeg tro.
Det er muligt jeg ikke helt forstår dig korrekt, men er det bare pga. det stål i gulvet at du ikke vil brække betonet op og grave ud? Det er jo stadig muligt at brække det op selvom stålet er der.. det tager sandsynligvis blot længere tid.
Jeg har de seneste uger brækket lidt over 40 kvm beton op og gravet ud, netop til 300mm flamingo (som blev lagt i dag) og gulvvarme.. Det tog da en forbandet tid og var pisse hårdt.. og med stålarmering ville det næppe blive specielt nemmere.. Men umiddelbart ville jeg da til enhver tid vælge det fremfor at lave en mindre effektiv løsning? Hellere mere besvær nu for at gøre det bedst muligt, end at leve med en suboptimal løsning for altid? Er der noget jeg overser her?

Mvh.
Michael Lind Mortensen
-grunden til jeg opgav at hakke op er for det første at betondækket er mellem 13-15 cm tyk(kontra 10cm jeg havde regnet med
-det er ameret med 10mm(kontra 5mm man bruger idag) tenderstål lagt ud og bundet sammen som et rionet med kraftigt ståltråd
-at alle indervægge (indklusiv de bærende) står på terrændækket så de vil allesammen skulle undermures
-brugte 1 time på knap 1 m2 med en 20-25kg bosh hammer og der er altså lige 120m2
-og ja bange for at det hele falder fra hinanden med større maskineri
havde faktisk håbet lidt på at der ikke var noget jern i det gamle lort og at det ville være nemt at smadre.

også er der også det at det hele er med henblik på vidresalg var det drømme huset og jeg ville bo her resten af mine dage sq jeg ikke tænke på hvad min timeløn ville ende på, om jeg så skulle bruge 300 timer på at hakke op, understøbe og grave ud..
Der er yderligere 15 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også